Paris Airshow 2013 pod znakiem rywalizacji Airbusa i Boeinga [ZDJĘCIA]
Ostra konkurencja na rynku samolotów pasażerskich jest tematem przewodnim Międzynarodowego Salonu Lotniczego 2013 w stolicy Francji. Główną atrakcją wydarzenia są bowiem dwa odrzutowce, uważane za przyszłość lotnictwa - Airbus A350 i Boeing 787.
.
1 To dopiero drugi dzień targów i pokazów lotniczych, a już doszło do podpisania znaczącej umowy. Transakcja Airbusa i firmy Doric Asset Finance poruszyła branżę lotniczą. Firma leasingowa kupi od europejskiego konsorcjum 20 sztuk SAS A380 - największego samolotu pasażerskiego świata, wartych 8,1 mld USD. Umowa opiewa na dwa razy większa kwotę niż zapowiadano. Airbus przełamał tym samym złą passę, trwającą od początku roku. W tym czasie nie wpłynęło żadne zamówienie na ten samolot. Na zdjęciu: samolot Airbus SAS A380, nazywany potocznie SuperJumbo.
Bloomberg / Balint Porneczi
2 Tak wygląda silnik SuperJumbo (Airbus SAS A380), wyprodukowany przez firmę Rolls-Royce Holdings. Pierwszy model SAS A380 wszedł do służby pod banderą Singapore Airlines w 2007 roku. Ten dwupoziomowy, czterosilnikowy samolot mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej, wyprzedzając pod względem powierzchni drugiego na liście Boeinga 747-400 (Jumbo Jeta) o 50 proc. Airbus przełamał tym samym złą passę, trwającą od początku roku. W tym czasie nie wpłynęło żadne zamówienie na największy samolot świata.
Bloomberg
3 A to najmłodszy samolot Boeinga, największego konkurent Airbusa - Boeing 787 Dreamliner. Po serii problemów i usterek w Dremlinerach, które trafiły do linii lotniczych na całym świecie, w ostatnim czasie samoloty Boeinga znów wzbiły się w powietrze. Trzy z nich, latające w barwach PLL LOT wznowiły loty od 1 czerwca 2013. Polski przewoźnik zamówił od Boeinga łącznie 8 modeli tych odrzutowców. Na zdjęciu: kokpit samolotu Boeing 787 Dreamliner
Bloomberg / Chris Ratcliffe
4 A tutaj wnętrze pierwszej klasy w Boeingu 787, latającym w barwach Qatar Airways...
Bloomberg
5 ... i Boeing 787 w całej okazałości w barwach indyjskich linii Air India.
Bloomberg
6 Na Międzynarodowym Salonie Lotniczym nie zabrakło też dronów, czyli bezzałogowych maszyn latających. Tutaj: dron z logo Selex ES, w tle stoisko Finmeccannica SpA, włoskiej firmy, która produkuje m.in. helikoptery.
Bloomberg
7 Zainteresowanie gości Paris Air Show 2013 budzą też maszyny wojskowe. Tutaj: OAO SU-35 produkowany przez Sukhoi Co. Holding szykujący się do lądowania nad powiewającymi izraelskimi flagami.
Agencja Gazeta
8 Reprezentację swojej wojskowej floty zaprezentował także Airbus. Tutaj: Airbus SAS A400M.
Bloomberg
9 Na zdjęciu gość Paris Air Show 2013 podziwia model Antonov OKB AN-2. Legendarny wielozadaniowy samolot An-2 zaprojektowany był w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, w czasach byłego ZSSR. Rosjanie nazywają go „Annushka” (pol. „Aneczka”). Polscy piloci nadali mu natomiast iimię „Antek”. Jest największym produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie. Niektóre wersje An-2 w czasach ZSSR produkowane były w Polsce.
Bloomberg
10 Swoje helikoptery zaprezentowała też Augusta Westland, należąca do Finmeccannica SpA. Na zdjęciu: modele AW169, AW139M I AW189. Augusta Westland jest jednym z trzech wyłonionych przez polski rząd kandydatów na nowego dostawcę helikopterów dla polskiej armii. MON chce rozstrzygnąć ten, jeden z największych przetargów ostatnich lat w polskiej armii, jeszcze w tym roku.
Bloomberg
11 W rywalizacji o dostawę 70 nowych śmigłowców dla naszego wojska udział bierze też Eurocopter. Na zdjęciu: pracownik Paris Air Show poleruje helikopter tej firmy tuz przed rozpoczęciem imprezy.
Bloomberg
12 Uważany za przyszłość lotnictwa Airbus A350 ze stajni EADS w barwach SAS po pierwszym locie w we francuskiej Tuluzie. 14. czerwca 2013. Zdjęcie zrobione jeszcze przed rozpoczęciem targów.
Bloomberg / Balint Porneczi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję