Osiem ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i zbudowanie północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Najtańsza, przedstawiona przez konsorcjum z udziałem chińskiej firmy Stecol Corporation, opiewa na blisko 1,290 mld zł.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa jest związana z realizacją rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co zapewnia jej finansowanie. Trasa ma być gotowa w 2022 r.

W poniedziałek krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzył oferty złożone w przetargu. Najniższą cenę, wynoszącą blisko 1,290 mld zł zaproponowało konsorcjum firm Stecol Corporation z Chin i Polbud Pomorze. Ta sama chińska firma zaproponowała najtańszą cenę również w trwającym przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem.

Tylko najtańsza oferta mieści się w kosztorysie inwestorskim dla północnej obwodnicy Krakowa, bowiem zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zadania kwotę blisko 1,340 mld zł brutto.

Kolejne pod względem ceny są oferty: konsorcjum Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut z Turcji, Mosty Łódź oraz Gulermak sp. z o.o. (1,428 mld zł); konsorcjum Budimex oraz Strabag (1,471 mld zł); konsorcjum Salini Impregilo z Włoch i Salini Polska (1,525 mld zł), firmy Toto z Włoch (1,540 mld zł); firmy Astaldi z Włoch (1,574 mld zł); Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor (1,581 mld zł) oraz firmy PORR (1,816 mld zł).

Reklama

Wszyscy oferenci zaproponowali termin wykonania wszystkich prac wynoszący 47 miesięcy.

Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie mieć prawie 15 km. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,3 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych, które - zdaniem drogowców - w zasadniczy sposób poprawią ruch lokalny na tych obszarach.

Nowa trasa ułatwi przede wszystkim poruszanie się wokół Krakowa, ponieważ ruch będzie rozdzielany na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę miasta.

Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część Krakowa drogą krajową nr 79. Według prognozy na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Inwestycja będzie realizowana w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Zgodnie z harmonogramem, po podpisaniu umowy z wykonawcą będzie on miał ok. 1,5 roku na wykonanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace budowlane powinny się rozpocząć w 2019 r. i zakończyć w 2022 r.

Dzięki temu, że północna obwodnica będzie budowana równolegle z drogą ekspresową S7 przebiegającą od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim, ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów), bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.

Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.

>>> Czytaj też: Czy w Katowicach poznamy nową strategię klimatyczną UE?