Wpisanie trasy Via Carpatia do projektu rozporządzenia dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (CEF) to szansa na łatwiejsze pozyskanie dofinansowania środkami unijnymi tego korytarza - poinformował w piątek dziennikarzy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Via Carpatię wpisano do projektu rozporządzenia w sprawie projektu CEF - Łącząc Europę, jako ten korytarz, który należy brać pod uwagę i traktować jako możliwy do uzyskania dofinansowania" - powiedział Adamczyk.

"Ofensywa na rzecz Via Carpatia odnosi skutek. (...) Dzisiaj wskazanie tego korytarza wraz z odnogami, daje szansę na to, że bazowy korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) zostanie uzupełniony o trasę Via Carpatia" - dodał.

Minister przypomniał, że starania w sprawie trasy Via Carpatia zapoczątkował prezydent Lech Kaczyński w 2006 roku inicjując podpisanie porozumienia +Łańcut+ w ramach Grupy Wyszehradzkiej.

"Starania prezydenta Lecha Kaczyńskiego i wszystkie kolejne starania parlamentarzystów (...) i wszystkich członków rządu Prawa i Sprawiedliwości odniosły oto skutek. Po raz pierwszy w dokumentach Unii Europejskiej pojawiła się formalnie Via Carpatia" - powiedział Adamczyk.

Reklama

Resort infrastruktury informuje, że Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski. Na realizację całego przebiegu tej trasy zostały zabezpieczone już środki. Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Via Carpatia to transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Według resortu infrastruktury zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m. in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych.

Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takich kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, wykreowane zostaną warunki do rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

>>> Czytaj też: Okęcie zostanie zlikwidowane tylko, jeśli analizy pokażą, że w 2035 będzie zbędne