Wśród 1895 zgłoszonych na 2019 rok inwestycji i remontów oprócz rozbudowy metra są również, jak podkreślił Soszyński, nowe przystanki, ścieżki rowerowe.

Według informacji przekazanej przez wiceprezydenta pod koniec roku zakończy się budowa trzech stacji wolskiego odcinka II linii metra. Wraz z końcem pracy przy podziemnej kolei zostanie takze przekazana do użytku przebudowana ul. Górczewska.

Uczestniczący w konferencji burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski podkreślił, że ul. Górczewska wymaga rewitalizacji przy jednoczesnym zachowaniu przepustowości. "Już za kilkanaście miesięcy będzie nowoczesną, estetyczną i przyjazną mieszkańcom arterią, która nie będzie przytłaczać nadmiernym ruchem pojazdów mechanicznych" - powiedział.

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski wyjaśnił, że na ulicy przybędzie miejsc parkingowych. Od ul. Tyszkiewicza do ul. Sokołowskiej powstaną zatoki, w których będzie mogło parkować nawet 130 aut (przed budową metra było tam 30 miejsc). Na południowej stronie kosztem drogi rowerowej zostaną wyznaczone miejsca parkingowe poprzedzielane drzewami. Wyremontowana zostanie również droga dla rowerów po północnej stronie ulicy, podobnie jak chodniki i przystanki, które będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Reklama

W tym roku zostaną także oddane do użytku stacje metra na Pradze-Północ i Targówku (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka) oraz na Woli (Płocka, Młynów Księcia Janusza). Na Targówku planowane są jeszcze trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno - powstanie tam 4 km podziemnych tuneli za 1,4 mld zł. Na Woli natomiast na ostatnich 4 km trasy powstaną stacje: Lazurowa, Chrzanów, Karolin oraz stacja techniczno-postojowa - w sumie za 1,6 mld zł. Cała II linia metra ma być gotowa przed 2023 rokiem.

Zarząd Transportu Miejskiego planuje natomiast m.in. budowę 17 przystanków, remont trzech pętli i ponad 30 przystanków. W 2019 r. ponownie ogłosi przetarg na budowę parkingu P+R przy stacji PKP Żerań na co najmniej 220 miejsc dla samochodów i 110 dla rowerów. W tegorocznych planach jest także przetarg na projekt i budowę parkingu P+R Jeziorki PKP.

Na inwestycje Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych w 2019 r. radni przeznaczyli około 240 mln zł. W planach jest zakończenie prac przy ciągu ulic Marsa i Żołnierskiej w Rembertowie, Łodygowej na Targówku, Głębockiej na Białołęce i Marynarskiej na Służewcu. Zmieni wygląd plac Pięciu Rogów u zbiegu ul. Kruczej, Chmielnej, Szpitalnej i Zgoda. Nowa koncepcja zakłada uporządkowanie tej przestrzeni i stworzenie placu bez wytyczonych chodników i jezdni.

W planach są również nowe ścieżki rowerowe. ZDM będzie kontynuował budowę tras wzdłuż ul. Połczyńskiej, Puławskiej i na tzw. obwodnicy Targówka (ulice M. Ossowskiego – Handlowa – Kołowa). Nowe drogi dla rowerzystów są też planowane m.in. na ul. Starzyńskiego (od Namysłowskiej do ronda Żaba) i al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej).

Z kolei wodociągowcy z MPWiK zaplanowali 300 inwestycji w sieci za prawie 400 mln zł. W tym roku wybudują m.in. dwie magistrale wodociągowe – w Wawrze wzdłuż ul. Mrówczej i Mozaikowej o długości około 3,9 km i w Wesołej wzdłuż ul. B. Czecha i Traktu Brzeskiego długości około 7,1 km. Renowację przejdą zaś magistrale w ul. Domaniewskiej, Wolskiej i Kasprzaka.

"MPWiK ma bardzo poważne zadanie - poza tymi bieżącymi zadaniami związanymi z rozwojem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych - rozwiązanie problemu zagospodarowania wód opadowych. Przystępuje do realizacji kolektora na terenie Bielan" - zapowiedział dyrektor Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Jerzy Stępniak.

"Czeka nas trudny rok, ale to pokazuje, że miasto stołeczne Warszawa potrzebuje tych inwestycji" - podsumował.

>>> Czytaj też: 6 mld zł na lokalne drogi nie takie pewne. Kto i ile dostanie w 2019 roku?