"Już w 2018 roku podjęliśmy działania zmierzające do poprawy w zakresie wskazanym w raporcie NIK" - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wtorkowym komunikacie.

Według raportu NIK brak rzetelnych danych dotyczących wykonanych robót w ramach bieżącego utrzymania dróg to najpoważniejsze nieprawidłowości, jakie stwierdziła Izba w GDDKiA. Kontrolą objęto lata 2015-2018 (do 30 czerwca).

"Uprzedzamy wnioski z raportu NIK, który potwierdza słuszność naszych działań. Kontrola NIK realizowana była w okresie od 17 września 2018 roku do 15 lutego 2019 roku, natomiast kluczowe kwestie podniesione przez NIK zostały zidentyfikowane przez GDDKiA jeszcze przed wszczęciem kontroli. GDDKiA już na początku 2018 roku podjęła stosowne czynności, zmierzające do poprawy funkcjonowania procesów w obszarach, w ramach których stwierdzono konieczność poprawy" - napisano w komunikacie dyrekcji.

GDDKiA wskazała, że wdrożono m.in. nowy system księgowy, który zapewnia bieżące i rzetelne monitorowanie robót bieżącego utrzymania sieci dróg krajowych. Z kolei prowadzony poprzez system monitoring dostarcza informacje, umożliwia optymalne zarządzanie finansami i podejmowanie właściwych działań operacyjnych w trakcie roku budżetowego.

Reklama

Kolejnym narzędziem umożliwiającym weryfikację, zasadność i skuteczność działań z zakresu zarządzania utrzymaniem - jak zaznaczyła Dyrekcja - jest coroczny raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych. Na bazie uzyskanych danych GDDKiA identyfikuje potrzeby remontowe oraz typuje rodzaje poszczególnych zabiegów utrzymaniowych określając ich zakres.

GDDKiA poinformowała, że w ciągu roku Plan Działań na Sieci Dróg podlega aktualizacji również w związku z korektami limitów finansowych zgłaszanych przez oddziały, co z kolei często prowadzi do powstawania rezerwy środków.

Dyrekcja zaktualizowała ponadto dotychczasowy sposób monitorowania prac utrzymaniowych. Wprowadzone od stycznia 2018 roku rozwiązanie sprawia, że dane o realizacji wydatków związanych z robotami budowlanymi i zamówieniami są na bieżąco rejestrowane przez oddziały GDDKiA. "Dzięki temu pozyskujemy na bieżąco rzetelne informacje zarządcze z obszaru utrzymania sieci dróg krajowych, usprawniając przy tym proces pozyskiwania informacji o ryzykach" - dodano.

>>> Czytaj też: