Jak podał Bresch, w ramach projektu zostanie zmodernizowane również odgałęzienie linii prowadzące do Bufałowa, gdzie znajduje się terminal paliwowy PKN Orlen.

W czwartek podpisano umowę na realizację tej inwestycji. Prace projektowe zakończą się do drugiego lub trzeciego kwartału 2020 roku. Prace budowlane przy modernizacji będą trwały od połowy 2020 roku do końca roku 2021.

"Dzięki tej inwestycji poprawi się obsługa przewozów towarowych na granicy polsko-białoruskiej. Zwiększy się dostępność kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej. Skróci się czas przewozu ładunków ze wschodu na zachód oraz wzrośnie atrakcyjność kolei. Liczymy też na pozytywny bodziec dla gospodarki i dla przedsiębiorców w tej okolicy" – powiedział Bresch.

Inwestycja pozwoli też na budowę terminala przeładunkowego PKP Cargo na stacji Geniusze.

Wykonanie prac na linii szerokotorowej Kuźnica Białostocka – Geniusze zwiększy przepustowość trasy, a na odcinku Geniusze – Sokółka po kilkunastu latach ponownie powrócą pociągi towarowe.

Wymienione mają być tory i powstaną 34 nowe rozjazdy. Po zakończeniu robót poprawią się parametry eksploatacyjne linii. Dla przewoźników oznacza to efektywniejszą obsługę cięższych i dłuższych pociągów nawet do 1050 m. Obecnie obsługiwane są pociągi o długości 650 m.

Nastawnie w stacjach Kuźnica Białostocka, Sokółka i Geniusze oraz linie objęte pracami będą wyposażone w nowe systemy i urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy przepustowość trasy. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę cięższych pociągów na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze.

Przewidziano również przebudowę 25 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym wzrośnie po modernizacji 16 przejazdów kolejowo drogowych. Obiekty będą miały nową nawierzchnię. Zamontowany zostanie monitoring.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski