Wykonawcę płyty postojowej ze stanowiskami dla dziewięciu samolotów tzw. kodu C, czyli wielkości airbusa A320, wybiera zarządca lotniska Katowice. Po zakończeniu tej inwestycji lotnisko będzie dysponowało 45 takimi stanowiskami.

Jak wynika z opublikowanej we wtorek informacji z otwarcia ofert na realizację tego przedsięwzięcia, zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przeznaczyło na to kwotę 51,7 mln zł netto (63,6 mln zł brutto).

Cztery oferty złożyły firmy: Budimex (76,1 mln zł brutto), Skanska (84,1 mln zł brutto), Silesia Invest (61,2 mln zł brutto) i Max Boegl Polska (blisko 67 mln zł brutto). Okres obowiązywania zamówienia określono w informacji o przetargu na 32 października 2021 r.

Obecnie Katowice Airport może przyjąć na płytach postojowych 32 samoloty kodu C. Jest to możliwe po zakończeniu pierwszego etapu rozbudowy płyty postojowej samolotów cargo. Pierwotnie liczyła ona dwa stanowiska, w ramach zakończonego w listopadzie ub. roku pierwszego etapu rozbudowy powiększyła się ona o cztery stanowiska.

Równolegle pod koniec ub. roku rozpoczął się drugi etap rozbudowy płyty cargo, o kolejne cztery stanowiska, który powinien zakończyć się jeszcze w 2019 r.

Reklama

Budowa kolejnej płyty postojowej, dla dziewięciu samolotów, która połączy dwie istniejące płyty postojowe: zachodnią (cargo) i wschodnią (przed terminalami pasażerskimi), ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Budowa tej płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy obsługi technicznej. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa nowe hangary. Obecnie lotnisko koordynuje zakres i kształt tej inwestycji z przyszłymi najemcami.

Infrastruktura postojowa samolotów to jeden z elementów procesu inwestycyjnego w Katowice Airport. W lipcu br. uruchomiono nową strefę wyjazdową z parkingu przed terminalami (tzw. parking P1), wkrótce oddanych ma tam zostać 660 nowych miejsc postojowych. W przyszłym roku wybrany ma zostać wykonawca przebudowy układu drogowego przed lotniskiem

Lotnisko obecnie pracuje także nad koncepcją zagospodarowania gruntów, na których znajdują się m.in. stara wieża kontroli lotów, tzw. budynek wielofunkcyjny i parking P2. Na tym terenie GTL chce w przyszłości wybudować m.in. terminal centralny z infrastrukturą towarzyszącą, w tym parkingami wielopoziomowymi.

W III kw. br. wystartować ma przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W tym roku zakończy się też przygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązaną z nim infrastrukturą.

Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, czy rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Na lotnisku inne inwestycje prowadzą też partnerzy GT.

>>> Czytaj też: GDDKiA: wkrótce przetarg na odcinek ekspresówki z Suwałk do granicy państwa