"Cieszę się, że osiągnęliśmy porozumienie z udziałowcami Flybe w sprawie utrzymania działalności firmy, co zapewni, że regiony Wielkiej Brytanii pozostaną połączone. To dobra wiadomość dla pracowników, klientów i wierzycieli Flybe, będziemy kontynuować ciężką pracę w celu zapewnienia jej zrównoważonej przyszłości" - napisała na Twitterze minister ds. biznesu Andrea Leadsom.

Szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione, ale brytyjskie media podają, że akcjonariusze firmy zgodzili się na jej dokapitalizowanie w zamian za obietnicę rządu, iż rozważy zwolnienie Flybe z podatku od pasażerów, który przyczyniał się do strat finansowych linii. Wartość tego zwolnienia może sięgać kwoty 100 milionów funtów w ciągu najbliższych trzech lat.

O możliwości zwolnienia Flybe z podatku od pasażerów mówił wcześniej we wtorek minister transportu Grant Shapps. Z kolei premier Boris Johnson oświadczył przed południem, że Flybe jest istotna dla brytyjskiej sieci połączeń lotniczych i rząd zrobi wszystko w swojej mocy, by pomóc przewoźnikowi.

Wątpliwości co do przyszłości Flybe pojawiły się w poniedziałek w związku z raportami finansowymi sugerującymi, że firma będzie potrzebowała dokapitalizowania, aby przetrwać zimowe miesiące, podczas których ruch lotniczy jest mniejszy.

Reklama

Założone w 1979 r. i funkcjonujące pod obecną nazwą od 2002 r. linie Flybe są niewielkie w porównaniu z głównymi niskokosztowymi przewoźnikami na brytyjskim rynku, takimi jak Ryanair czy easyJet - w ostatnich latach przewoziły średnio ok. 8-9 milionów pasażerów rocznie, czyli kilka procent tego, co wspomniani konkurenci. Jednak znaczenie Flybe dla brytyjskiej sieci połączeń lotniczych jest faktycznie duże, bo obsługuje kilka lotnisk - takich jak Southampton, Exeter, Cardiff, Belfast czy lotniska na Wyspie Man i Wyspach Normandzkich - gdzie jest jedynym lub jednym z nielicznych przewoźników.

Flybe łącznie obsługuje 53 trasy, ma 68 samolotów i zatrudnia ok. 2000 pracowników. W zeszłym roku firmę kupiło konsorcjum Connect Airways, tworzone przez linie lotnicze Virgin Atlantic, firmę logistyczną Stobart Group i fundusz inwestycyjny Cyrus Capital.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)