Jak przekazała w czwartek spółka, konsorcja te świadczą usługi inżynieryjne i projektowe oraz zajmują się zarządzaniem i nadzorem nad budową portów lotniczych w różnych częściach świata.

"Master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in.: parametry techniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego. To postępowanie to jeden z kamieni milowych potrzebnej Polsce inwestycji, jaką jest CPK" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Dodał, że konsorcja, które złożyły oferty w postępowaniu, to firmy z bogatym międzynarodowym doświadczeniem w realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Spółka podała, że master plan CPK będzie gotowy w 2022 r.; odbiory poszczególnych części składowych zaczną się już w przyszłym roku.

Reklama

Elementami master planu będzie szczegółowa lokalizacja lotniska i koncepcja wariantowania jego budowy, które mają być przygotowywane równolegle z badaniami środowiskowymi i terenowymi.

W skład opracowania wejdą też m.in: prognozy ruchu lotniczego (z uwzględnieniem wpływu na rynek lotniczy pandemii COVID-19), analizy przepustowości planowanej infrastruktury lotniskowej, koncepcja rozwoju CPK i etapowania jego budowy, strategia operacyjna systemu bagażowego i obsługi logistycznej oraz zawansowane analizy kosztowe i specjalistyczne.

"Master plan CPK zapewni integrację lotniska z siecią kolejową i drogową. Wraz z master planerem opracujemy także zasady rozwoju najbliższego otoczenia CPK, tzw. Airport City. Wspólnie przygotujemy także wszystkie inne dokumenty konieczne do stworzenia projektu Portu Solidarność. Jeżeli nie będzie odwołań od procedury przetargowej, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą" - powiedział cytowany w komunikacie prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Spółka CPK od kandydatów do roli master plannera wymagała doświadczenia w przygotowaniu dokumentacji dla: dużych lotnisk przesiadkowych (czyli: hubów); inwestycji infrastrukturalnych typu greenfield (projektowanych i budowanych od podstaw), lotnisk obsługiwanych transportem kolejowym.

Jak podała spółka, w przypadku francusko-hiszpańskiego konsorcjum ADP i IDOM, spółka ADP Ingenierie jest spółką-córką należącą do Grupy ADP, która jest operatorem lotnisk m.in. Charlesa De Gaulle’a w Roissy i Orly w Paryżu. Firma działa w 20 krajach i zatrudnia w sumie 420 ekspertów. Była zaangażowana m.in. w budowę lotnisk Daxing w Pekinie i Incheon w Seulu. IDOM to z kolei hiszpańska grupa inżynieryjna, w której pracuje ponad 3,8 tys. osób w 45 biurach w różnych częściach świata. Ta firma przygotowała m.in. projekt konstrukcyjny Terminala 2 dla Heathrow w Londynie. Spółka brała udział w opracowywaniu master planu dla portów lotniczych m.in. w Manili na Filipinach i Santa Lucia w Meksyku.

NACO Netherlands Airport Consultants i Royal HaskoningDHV to uczestnicy konsorcjum z Holandii. Od początku swojej działalności NACO było zaangażowane w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie, m.in. w budowę otwartego w ub. roku lotniska Daxing w Pekinie, a wykonywało master plan np. dla portów: w stolicy Meksyku i Phnom Penh w Kambodży. NACO od lat 50. ubiegłego wieku współpracuje przy kolejnych projektach z Portem Lotniczym Amsterdam-Schiphol, który jest trzecim lotniskiem w Europie pod względem liczby pasażerów. Royal Haskoning DHV ma z biura w 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5,8 tys. specjalistów.

ILF Consulting Engineers to niemiecko-austriacki koncern, który wystartował w przetargu CPK w konsorcjum z firmą amd.sigma. Większościowym udziałowcem tej ostatniej jest Port Lotniczy w Monachium. Dla lotniska w Monachium ILF przygotowuje obecnie koncepcję rozbudowy do 2035 r. Terminalu 1. Koncern opracowywał master plany m.in. dla lotnisk w Wiedniu w Austrii, Zhengzhou w Chinach i Quito w Ekwadorze. W ciągu 50 lat ILF zrealizował ponad 6 tys. projektów w 150 krajach. Zatrudnia 2,4 tys. osób w ponad 40 biurach na pięciu kontynentach.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.