Firma zawiadująca systemem opłat CzechToll przygotowała 450 tys. urządzeń, przeznaczonych dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Można je uzyskać w 200 miejscach w Czechach, można zarejestrować się przez internet lub też wykorzystać system kart paliwowych. Do wielkich firm transportowych CzechToll ma docierać sam.

O obowiązku rejestracji w systemie firma informuje za pośrednictwem specjalnej kampanii. Polskim przewoźnikom może pomóc polska edycja portalu mytocz.eu. Informacje o nowym systemie opłat dostępne są także w językach czeskim i angielskim na firmowej infolinii.

Wprowadzeniu nowego systemu poboru opłat towarzyszyły i towarzyszą spory administracyjne i sądowe, które nie mają wpływu na obowiązki przewoźników.

Dotychczasowy zarządca systemu myta, firma Kapsch zaskarżyła przetarg, w którym wybrano konkurencyjną spółkę CzechToll. Kapsch przegrał postępowanie odwoławcze, także w Najwyższym Sadzie Administracyjnym. Spory dotyczące poboru myta w Czechach trwają, ponieważ urząd antymonopolowy bada, czy umowa podpisana przez Dyrekcję Autostrad i Dróg z CzechToll jest ważna. W mediach nie brak spekulacji, że Kapsch będzie domagać się międzynarodowego arbitrażu.

>>> Czytaj też: Kidawa-Błońska: Lepsza edukacja o zaletach transportu zbiorowego niż zakazy aut