Budowa tzw. sieci Y do Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kosztować nawet 27 mld zł. Jednoczenie PKP PLK chcą w pierwszym roku nowej europejskiej perspektywy mieć gotowe projekty inwestycyjne o wartości 40 mld zł - pisze "Puls Biznesu" analizując plany inwestycji w linie kolejowe w Polsce.

"Do połowy 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) planują zakończyć i rozliczyć inwestycje z bieżącej perspektywy o wartości 20 mld zł. Do końca grudnia 2023 r. muszą natomiast zrealizować i rozliczyć zadania z Krajowego Programu Kolejowego o wartości 55 mld zł" - podaje "Puls Biznesu". Dziennik podaje, że program jest wart prawie 75 mld zł a wiele inwestycji jest w trakcie realizacji albo właśnie się rozpoczyna.

Według dziennika już PKP PLK już w przyszłym roku - w pierwszym roku nowej europejskiej perspektywy do 2027 r. - chcą mieć gotowe projekty inwestycyjne o wartości 40 mld zł.

Gazeta podaje również, że w przyszłym roku rozpoczną się pierwsze przetargi na projekty linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W najbliżej dekadzie ma być zbudowana przynajmniej tzw. sieć Y, czyli połączenie mającego powstać w Baranowie lotniska z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Według "Pulsu Biznesu" koszt budowy 450 km linii może sięgnąć nawet 27 mld zł.

Dziennik informuje, że w branży kolejowej pojawiają się wątpliwości, czy wystarczy pieniędzy na wszystkie inwestycje, te do CPK oraz planowane przez PKP PLK, a także czy ich terminowa realizacja jest realna.

Reklama

Przytacza też słowa Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, który podkreśla, że to właśnie CPK jest "priorytetem", ale dodaje jednocześnie, że rząd dostrzega także konieczność realizacji prac na innych odcinkach.

>>> Czytaj też: Francja pomoże Polsce zaprojektować Kolej Dużych Prędkości