Akcje ING BSK należą do jednych z najlepiej radzących sobie na warszawskiej giełdzie. Wprawdzie w ciągu ostatnich trzech miesięcy straciły nieco ponad 14 proc., ale to i tak mniej w porównaniu z notowaniami innych wielkich graczy. W tym czasie indeks WIG Banki zjechał o prawie 23 proc.
– Jednym z czynników, który wpływa na postrzeganie ING, jest dobry model biznesowy obrany przez obecny zarząd – mówi Tomasz Bursa z Ipopema Securities. Po I półroczu bank zanotował 446,4 mln zł zysku netto, czyli o 21 proc. więcej niż w tym samym okresie 2010 r.

Pionierskie czasy

Swoją karierę w bankowości obecna prezes ING Banku Śląskiego Małgorzata Kołakowska rozpoczynała od pracy w jednym z oddziałów ING Bank NV. Zajmowała się tam obsługą dużych klientów korporacyjnych, m.in. przygotowywała dla nich oferty kredytowe, analizowała kondycję finansową spółek i negocjowała warunki udzielania pożyczek.
Reklama
– Początek lat dziewięćdziesiątych to wyjątkowy okres dla polskiej bankowości. To, nad czym wówczas pracowaliśmy, było pionierskie, a transakcje, które przeprowadzaliśmy, pierwsze na rynku – mówi Kołakowska, pytana, dlaczego tuż po studiach w Szkole Głównej Handlowej, czyli w 1993 r., zdecydowała się złożyć podanie o pracę w banku.
Na kilka lat Kołakowska zdecydowała się jednak porzucić bankowość i w 1996 r. objęła stanowisko dyrektora finansowego w Mc Donald's Polska. Do świata finansów wróciła na dobre w 2001 r., kiedy zaproponowano jej stanowisko dyrektora nadzorującego pracę Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w Polsce i krajach bałtyckich. Po pięciu latach pracy Kołakowska zdecydowała się na powrót do ING. Tym razem na stanowisko dyrektora zajmującego się pionem korporacyjnym; w 2008 r. awansowała na stanowisko wiceprezesa. Odpowiadała m.in. za rynki finansowe, nadzorowała również biznes maklerski oraz bankowość inwestycyjną. Poza tym wyznaczała kierunki, w których bank ma się rozwijać. Była odpowiedzialna m.in. za transakcje kredytowe, negocjacje z klientami, produkty kierowane do grupy największych firm, a także relacje z największymi klientami. Obecnie jej konikiem są nowoczesne technologie wprowadzane w banku.

Awans w ING

– ING od lat awansuje na prezesów ludzi z wewnątrz organizacji. W tym przypadku okazało się to bardzo dobrym posunięciem – mówi jeden z analityków. Kołakowska zna bank od podszewki.
Analitycy chwalą ją przede wszystkim za skuteczne zwiększanie udziałów w segmencie detalicznym. Pod koniec 2009 r. bank miał 2-proc. udział w nowej sprzedaży kredytów hipotecznych, obecnie wynosi on 6 proc. Dobrym posunięciem było wprowadzenie darmowych kont internetowych czy ostatnia kampania marketingowa zachęcająca Polaków do oszczędzania.
Kołakowska niewiele mówi o swoim życiu prywatnym. Chociaż jest jedyną kobietą w gronie szefów największych polskich banków, nie daje się wciągnąć w dyskusję o parytetach w biznesie. Jej zdaniem jeśli pracownik jest kompetentny, ma po prostu szansę zajść wysoko.