Najnowszy Kompas Social Media Instytutu Monitorowania Mediów obejmuje okres od 1 sierpnia do 31 października 2011 i bierze pod uwagę ponad 6,5 tysięcy publikacji internetowych, w których pojawiły się nazwiska prezesów analizowanych firm.

Jak wynika z raportu, szum w mediach społecznościowych dotyczący największych nazwisk polskiej gospodarki w ostatnim kwartale rozkładał się proporcjonalnie do uwagi, którą szefom poświęcały portale internetowe. Lider poprzedniego zestawienia, Miroslav Rakowski, tym razem zajął piąte miejsce – jest to związane ze spadkiem zainteresowania zmianami związanymi z wejściem do Polski sieci T-Mobile.

Niezmiennie w czołówce: Jagiełło, Rakowski, Witucki

W rankingach zmienił się układ nazwisk w czołówce i mediów społecznościowych zainteresowanych szefami największych przedsiębiorstw w Polsce. Tym razem nie zadziałała zasada, że użytkownicy social media mają inne zdanie niż dziennikarze, co do tego, kto jest najbardziej interesującym „Bossem Polskiej Gospodarki”.

Liderzy rankingu mediów społecznościowych zajmują również te same pozycje, jeśli chodzi o liczbę artykułów, które ukazały się na ich temat na tradycyjnych stronach internetowych. Również tematyka dyskusji w mediach społecznościowych w znacznym stopniu odzwierciedlała informacje podawane w portalach internetowych.

Zmniejszyły się natomiast dysproporcje w udziale procentowym w dyskusjach na temat badanych szefów. Jednak po trzeciej w tym roku edycji raportu „bossów” wyłoniła się najbardziej medialna czołówka – w pierwszej piątce niezmiennie pozostają: Zbigniew Jagiełło z PKO, Miroslav Rakowski z PTC oraz Maciej Witucki z TP.

Bossowie o największej ekspozycji

Bossowie o największej ekspozycji

źródło: Materiały Prasowe / Instytut Monitorowania Mediów

Dyskusja w social media się specjalizuje

Mimo, iż udział w mediach społecznościowych komentarzy na temat szefów największych firm to nadal niewiele ponad 2% całej ekspozycji w Internecie, w najnowszym raporcie widać wyraźnie, że dyskusja się specjalizuje i przybiera na sile głównie na dedykowanych określonej branży forach internetowych – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk – Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań w Instytucie Monitowania Mediów.

W poprzednich miesiącach największy wpływ na kształtowanie się opinii na temat „bossów” mieli forumowicze z portalu gazeta.pl. Popularnym miejscem był też Facebook. Tym razem najwięcej komentarzy pojawiło się na parkiet.com oraz mbank.pl. Uaktywnił się Twitter. Wraz ze zmianą głównych kanałów zmniejszył się też odsetek komentarzy o nacechowaniu emocjonalnym (pozytywnych i negatywnych) w porównaniu do poprzednich okresów.

Prezesi, o których internauci dyskutowali najwięcej

Branża telekomunikacyjna nadal ma największy udział w mediach społecznościowych (36%), jednak jest on mniejszy niż w poprzednim okresie (50%). Nazwiska bossów gościły najczęściej na forum.parkiet.com. Za pomocą Twittera najlepiej wyeksponowany został Maciej Witucki z TP, a Cezary Stypułkowski na forum mbank.pl.

Najczęściej wymienianym przez użytkowników mediów społecznościowych szefem z badanej listy był Maciej Witucki, prezes TP (udział 14% w całości dyskusji). Tomasz Zadroga, prezes PGE znalazł się na drugim miejscu rankingu (13% udziału). Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znalazł się Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku (12% udziału).

Bossowie w publikacjach intenetowych i w mediach społecznościowych

Bossowie w publikacjach intenetowych i w mediach społecznościowych

źródło: Materiały Prasowe / Instytut Monitorowania Mediów

Branża telekomunikacyjna

Najczęściej dyskutowani byli bossowie firm telekomunikacyjnych. Najwięcej razy w mediach społecznościowych pojawił się Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej. Komentowano wypowiedzi szefa TP odnośnie zmian właścicielskich na rynku telekomunikacyjnym, wyników TP oraz Orange. Poprzez Twittera i Blipa informowano o wydarzeniach, w których udział zapowiedział Witucki.

Miroslav Rakowski, szef PTC , pojawiał się z kolei w komentarzach internautów dotyczących jego wypowiedzi o blokowaniu reklam w sieci T-Mobile oraz planach wprowadzenia LTE.

Na trzecim miejscu wśród bossów telekomunikacji uplasował się Jarosław Bauc (Polkomtel). Rozpowszechniano jego wypowiedź na temat możliwego partnerstwa infrastrukturalnego z Play.

Branża energetyczna

Tomasz Zadroga z PGE był wymieniany w mediach społecznościowych prawie tak samo często jak Maciej Witucki z TP. Komentowano jego wypowiedzi dotyczące energii jądrowej, planowanych inwestycji w energetyce oraz informowano o wydarzeniach, w których będzie brał udział.

„Tauron planuje złożyć do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wniosek dotyczący przejęcia Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego (GZE)” – ta wypowiedź Dariusza Lubery, szefa Tauronu, była rozpowszechniania na forach internetowych.

Michał Szubski (PGNiG) obecny był również głównie na forach, m.in. w dyskusjach o gazie łupkowym.

Udział źródeł informacji o bossach

Udział źródeł informacji o bossach

źródło: Materiały Prasowe / Instytut Monitorowania Mediów

Branża bankowa

Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znaleźli się przedstawiciele sektora bankowego.

Najczęściej w tym kontekście mówiono o Cezarym Stypułkowskim (BRE Bank), a najaktywniejszym kanałem komunikacji było forum na stronie internetowej mbank.pl.

Najczęściej podawanym newsem związanym ze Stypułkowskim była informacja, że Jacek Kurski, europoseł PiS, będzie musiał przeprosić byłego szefa PZU za sugerowanie jego udziału w aferze billboardowej z 2005.

Drugim najczęściej komentowanym szefem banku był Zbigniew Jagiełło z PKO BP, a na trzecim miejscu uplasował się Mateusz Morawiecki (BZ WBK).

Branża ubezpieczeniowa

Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach społecznościowych uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Internauci na forach przytaczali jego wypowiedzi na temat spodziewanych wyników i sytuacji rynkowej spółki.

Pełna wersja raportu na stronie Instytutu Monitorowania Mediów.