Wypowiedź szefa PZU Andrzeja Klesyka na temat poziomu edukacji na uczelniach wyższych („Polskie uczelnie to fabryki bezrobotnych”) była według raportu Instytutu Monitorowania Mediów najlepiej wyeksponowanym medialnie wydarzeniem dotyczącym szefów największych polskich firm w ostatnich tygodniach. Jednak najbardziej medialnym prezesem był Zygmunt Solorz-Żak, a informacja o rozwodzie biznesmena skłoniła internautów do pytań o wpływ sytuacji rodzinnej na prowadzone przez niego interesy.

IMM przeanalizował ponad 3 tysiące publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach.

ikona lupy />
Bossowie o największej ekspozycji w mediach / Media / Instytut Monitorowania Mediów
ikona lupy />
Rozwód Solorz-Żaka a stopień wyszukiwania jego nazwiska w Google / Media / Instytut Monitorowania Mediów
Reklama

Rozwód zainteresował wszystkich

Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży telekomunikacyjnej – głównie Zygmunta Solorza-Żaka, jako szefa Polkomtelu. O Solorzu-Żaku najgłośniej było w kontekście zapowiedzi kibicowskiego bojkotu jego firm, w odwecie za zaniedbanie drużyny Śląska Wrocław, której biznesmen jest współwłaścicielem. Sensację wzbudziła też informacja o rozwodzie z Małgorzatą Żak. Internauci przy tej okazji zastanawiali się nie tylko nad sposobem podziału majątku jednego z najbogatszych Polaków, ale również nad wpływem, jaki nowa sytuacja rodzinna będzie miała na prowadzone przez Solorza interesy.

Na ile „atrakcyjne” medialnie było to wydarzenie świadczy fakt, że w momencie opublikowania doniesień o rozwodzie biznesmena (24 i 25 kwietnia 2012) stopień wyszukiwań w Google hasła „Solorz-Żak” wzrósł niebotycznie w porównaniu do innych okresów i znacznie przewyższył poziomem nawet stan z początku kwietnia, gdy informowano o bojkocie kibiców - zaznacza Magdalena Grabarczyk-Tokaj z Instytutu Monitorowania Mediów. Kwestie podziału majątku komentowano na równi w serwisach ekonomicznych i najbardziej opiniotwórczej prasie, jak i na Facebooku i portalach plotkarskich - dodaje Grabarczyk-Tokaj.

ikona lupy />
Udział bossów w mediach wg branży / Media / Instytut Monitorowania Mediów

Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych szefów telekomów znalazł się Maciej Witucki. Najintensywniej w mediach pojawiał się w połowie miesiąca, w związku z konferencją prasową dotyczącą oficjalnego wprowadzenia marki handlowej Orange dla Telekomunikacji Polskiej. Z kolei pod koniec kwietnia komentowano wypowiedź prezesa na temat nieuniknionego powrotu limitowanego dostępu do szerokopasmowego internetu.

Na trzeciej pozycji w branży telekomunikacyjnej pod względem liczby informacji w mediach znalazł się Mirosław Godlewski, kierujący Netią. Najszerszym echem odbiły się informacje o … sprzedaży jednej z warszawskich nieruchomości Netii. Godlewski wyjaśniał przyczyny tej decyzji.

Piotrowska-Oliwa nadal pierwszą damą polskiej energii

Grażyna Piotrowska-Oliwa była w kwietniu najlepiej wyeksponowaną medialnie postacią polskiej branży energetycznej. Komentowała mediom możliwość wspólnego wydobycia gazu łupkowego przez kilka firm sektora jednocześnie. Jej nazwisko pojawiło się również w wypowiedzi Jacka Krawca, szefa PKN Orlen, na temat współpracy z PGNiG.

W kontekście współpracy firm na polu wydobycia gazu łupkowego wypowiadał się również Dariusz Lubera z Tauronu. Lubera poinformował też media o planach wypłaty dywidendy.

W bankowości same nowości

Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Nazwisko prezesa pojawiało się m.in. w informacjach o rewitalizacji SKO. Do lamusa odejdą papierowe książeczki. Zamiast tego PKO wprowadzi, prawdopodobnie jedyną obecnie na świecie, bankowość elektroniczną dla dzieci.

Media wiele miejsca poświęciły też Mateuszowi Morawieckiemu (BZ WBK), najczęściej w związku z informacją o planowanym zamknięciu 50 oddziałów po połączeniu Banku Zachodniego z Kredyt Bankiem. Morawiecki zaznaczył przy tej okazji, że nie będą likwidowane placówki franczyzowe.

Na trzeciej pozycji w rankingu medialnych szefów banków znalazł się Cezary Stypułkowski (BRE Bank), nadal głównie dzięki informacjom o „Facebooku finansów”, czyli nowym mBanku.

Opinia Andrzeja Klesyka owocuje dyskusją środowisk

Niezmiennie najpopularniejszym wśród badanych bossów firm ubezpieczeniowych w mediach jest Andrzej Klesyk, szef PZU. W kwietniu szczególnie dużą popularność przyniosła prezesowi jego działalność pozazawodowa. Wypowiedź dla "Gazety Wyborczej", w której piętnował polski system szkolnictwa wyższego, spowodowała nie tylko lawinę dyskusji, komentarzy i publikacji, ale przede wszystkim skłoniła do działania ministerstwo nauki.

Kontrowersyjna wypowiedź prezesa PZU zaowocowała zwołaniem spotkania przy okrągłym stole w Kancelarii Premiera, gdzie przedstawiciele biznesu i uczelni dyskutowali na temat koniecznych zmian w specyfice działania uczelni wyższych.