Szwedzki producent mebli ogłosił w czwartek, że sprzedał prawa do swojego znaku towarowego i logo jednej ze swoich spółek-córek za 9 mld euro - donosi Gazeta.pl. Po raz pierwszy zdarzyło się, że Ikea publicznie ogłosiła, ile warta jest jej marka.

Na początku tego roku mająca prawa do marki Ikea fundacja Interogo z siedzibą w Liechtensteinie kontrolowana przez 86-letniego Ingvara Kamprada sprzedała prawa swojej spółce-córce Inter Ikea w Holandii. Dzięki tej transakcji organizacyjna struktura firmy będzie bardziej klarowna - mówią przedstawiciele Inter Ikea.

Anders Bylund, rzecznik grupy Inter Ikea, poinformował, że wartość marki została oszacowana przez zewnętrznych ekspertów.

W ramach transakcji Interogo, do której należy Inter Ikea, przekazała holenderskiej spółce 3,6 mld euro na sfinalizowanie transakcji i pożyczyła dodatkowe 5,4 mld euro - informuje Gazeta.pl.

Reklama

Po raz pierwszy swoje częściowe wyniki finansowe Ikea opublikowała dopiero w 2010 roku. Decyzja zapadła po atakach ze strony byłego pracownika twierdzącego, że szwedzka firma ma wewnętrzną sieć szpiegów, a rodzina właścicieli ma powiązania z ruchem sekciarskim.

Ikea pod względem wartości znajduje się w ósmej dziesiątce najbardziej wartościowych marek świata. W maju BrandZ oraz firma badawcza Millward Brown opublikowały ranking 100 najbardziej wartościowych marek świata. Ikea zajęła w nim 89. miejsce, a jej wartość została oszacowana na 9,206 mld dol.