– Keszia, Keszia Kieli... – zaczyna David Zaslav, prezydent i prezes Discovery Communication, największego na świecie nadawcy programów dokumentalnych, znanych polskim widzom dzięki takim tytułom jak „Pogromcy mitów” w Discovery czy „Słodki biznes” w TLC, pytany o Katarzynę Kieli. – Keszia to jeden z najzdolniejszych naszych menedżerów. Dzięki niej Polska jest już trzecim pod względem wartości rynkiem na świecie, po Wielkiej Brytanii i Brazylii, wyłączając naturalnie Stany Zjednoczone.
W środę zaprezentowano jesienną ramówkę kanałów Discovery w naszym kraju.

Pani na 99. rynkach

Wysoka, elegancka blondynka jest jedną z niewielu menedżerek, które mogą pochwalić się tak oszałamiającą karierą w międzynarodowych mediach. Jej nazwisko widnieje na liście siedmiu dyrektorów zarządzających biznesami Discovery w różnych częściach świata. Katarzyna Kieli odpowiada za 99 rynków w regionie Centralnej i Wschodniej Europy, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Jest jedną z dwóch kobiet w tym towarzystwie obok Dee Forbes, odpowiedzialnej za Zachodnią Europę.
Reklama
Zaczynała karierę w branży od najniższego stanowiska w departamencie sprzedaży Nowa Telewizja Warszawa, która nadawała krótko – od 1992 do 1994 r. Cztery lata później trafiła do jednej z pierwszych platform satelitarnych na polskim rynku Wizji TV, przejętej później przez UPC Polska. W Wizji TV Kieli miała za zadanie stworzyć dział sprzedaży reklam, który potem przekształcił się w działającego dziś na rynku największego sprzedawcę reklam w kanałach tematycznych – At Media.
Rynek kanałów tematycznych dopiero raczkował, gdy Kieli zatrudnili Amerykanie, by rozkręciła biuro Discovery w Polsce w 2000 r. Na koncie miała nie tylko sukcesy na krajowym podwórku, lecz także dyplom programu menedżerskiego na Harvardzie, MBA na Uniwersytecie w Calgary, a także studia na Uniwersytecie Notre Dame w amerykańskiej Indianie, gdzie także wykładała.
Amerykański gigant programów dokumentalnych powierzył jej stanowisko regionalnej dyrektor sprzedaży. Ale już po trzech latach menedżerowie zza oceanu awansowali ją na stanowisko dyrektor generalnej odpowiedzialnej nie tylko za Polskę, lecz także całą Europę Środkową. To wtedy pozycja Discovery na regionalnym rynku telewizyjnym bardzo się umocniła. Kieli wprowadziła do nas, a także do krajów regionu, w sumie 11 kanałów, wśród których są takie stacje jak Discovery Channel, Discovery Science, Animal Planet, poświęcony sprawom kryminalnym ID Investigation Discovery, a pod koniec 2010 r. lifestyle’owy, kierowany do kobiet TLC.
Tym ostatnim mocno namieszała na lokalnym rynku, bo stacja stała się mocną konkurencją dla TVN Style czy Polsatu Cafe. Według danych za lipiec TLC zajmuje na nim drugie miejsce pod względem oglądalności tuż za TVN Style z 0,8-proc. udziałem w rynku. W segmencie stacji dokumentalnych Discovery jest z kolei liderem, posiadając 0,8-proc. udział, ale inne stacje z jego portfolio – Science, Animal Planet i World – zajmują miejsca w pierwszej dziesiątce, gdzie walczą o widzów z National Geographic, History, BBC Knowledge.

Rentowny biznes

Wyjątkowym w ramach całego Discovery produktem było stworzenie lokalnego kanału Discovery Historia, który powstał przy współpracy z TVN, a który potem sprzedał swoje udziały Amerykanom.
Spółka nie ujawnia swoich danych finansowych dla Polski, ale biznes jest rentowny. Z ostatnich danych w KRS za 2010 r. wynika, że przychody Discovery wyniosły 46 mln zł, podczas gdy zysk – 16,9 mln zł.
Dziś Katarzyna Kieli zarządza operacjami Discovery, kursując między czterema regionalnymi biurami w Rumunii, na Węgrzech, w Czechach i Rosji, ale decyzje zapadają w Warszawie i Londynie.