"Obecny spadek sprzedaży był widoczny już pod koniec ubiegłego oraz w pierwszym kwartale obecnego roku. Atmosfera kryzysu w gospodarce spowodowała większą ostrożność konsumentów w podejmowaniu decyzji zakupowych, a tendencję spadkową wzmocniło podniesienie 1 marca br. podatku akcyzowego" - powiedział Barrow podczas konferencji prasowej. Sprzedaż piwa na rynku krajowym wyniosła 15,9 mln hektolitrów w I półroczu wobec 18,2 mln hektolitrów rok wcześniej. Oznacza to spadek o 12,5% w skali roku. W całym 2009 r. Przewidywany spadek sprzedaży w całym roku 2009 to około 8-9 proc., co oznacza spadek spożycia o 7-8 litrów rocznie na głowę statystycznego mieszkańca.

"Ten rok jest trudny dla wszystkich uczestników rynku piwa w Polsce. Dla klientów - ponieważ ceny piwa w sklepach wzrosły. Dla polskiego rządu - z powodu mniejszych niż szacowano wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego. Dla browarów - bo pierwszy spadek na rynku od 1989 r. zmusza nas do redukcji mocy produkcyjnych, a tym samym zatrudnienia" - uważa Barrow. Prezes ocenił, że branża piwowarska patrzy na najbliższe miesiące z niepokojem.

"W obliczu spowolnienia gospodarczego dalsze podwyższanie stawki akcyzy oraz planowane kolejne ograniczenie swobód marketingowych na rynku piwa mogą wywołać lawinę negatywnych skutków już nie tylko dla branży, lecz dla całej gospodarki" - podsumował szef ZPPP Browary Polskie. W czwartek wyniki sprzedaży za 6 miesięcy podała Kompania Piwowarska. Sprzedaż na rynku krajowym wyniosła 7,2 mln hl, co oznacza spadek o 4% w skalo roku.

Spółka ocenia, że cała branża piwowarska sprzedała w tym czasie 15,9 mln hl piwa, z czego 44,9% przypadło na Kompanię Piwowarską.

Reklama