Bułgarska Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki. Sopharma będzie notyfikować dokument u polskiego regulatora. "Polska jest najważniejszym rynkiem kapitałowym w Europie Środkowo-Wschodniej. Naturalną decyzją było więc notowanie akcji na warszawskiej giełdzie na zasadzie dual listingu i uzyskanie dzięki temu dostępu do tego bardzo szybko rozwijającego się rynku. Jesteśmy przekonani, że przyniesie to korzyści, zarówno dla obecnych, jak i przyszłych akcjonariuszy naszej spółki.

Szacujemy, że debiut na GPW w Warszawie będzie możliwy w ciągu kilku tygodni. Więcej szczegółów na ten temat będziemy mogli podać po notyfikacji naszego prospektu polskiemu regulatorowi – Komisji Nadzoru Finansowego" – powiedział Ognian Doniev, przewodniczący Rady Dyrektorów Sopharma AD, cytowany w komunikacie. "Sukces, który osiągnęły na polskim rynku kapitałowym spółki takie jak Polfa Kutno, czy ostatnio HTL Strefa, Cormay oraz Nepentes, jasno pokazuje, że polscy inwestorzy dobrze rozumieją i wysoko oceniają, tak jak inwestorzy na innych dojrzałych rynkach, spółki z szeroko pojętego sektora farmaceutycznego i traktują je jako interesującą okazję inwestycyjną. Wierzymy, że Sopharma doskonale wpisze się w ten globalny trend.

GPW jest doskonałą możliwością na zapewnienie nam również łatwiejszego dostępu do bazy polskich i zagranicznych inwestorów, którzy, jeśli zajdzie taka potrzeba, mogliby wesprzeć nasz dalszy rozwój poprzez objęcie akcji w ramach podwyższenia kapitału" – dodała Pelagia Viatcheva, dyrektor Działu Relacji Inwestorskich w Sopharma AD, cytowana w komunikacie. W 2010 roku przychody Grupy Sopharma wynosiły 600,3 mln BGN, jej EBITDA osiągnęła wartość 72,2 mln BGN a jej zysk netto dla tego okresu wyniósł 42,5 mln BGN. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2011 r. Grupa osiągnęła przychody w kwocie 315,7 mln BGN, jej EBITDA miała wartość 34 mln BGN, a jej zysk netto dla tego okresu wyniósł 21,4 mln BGN. W 2010 roku Grupa Sopharma wypracowała 239,0 mln BGN skonsolidowanych przychodów z produkcji wyrobów farmaceutycznych, co stanowiło 39,8% skonsolidowanych przychodów Grupy ogółem. Produkcja wyrobów farmaceutycznych jest jednocześnie najbardziej istotnym segmentem biznesowym pod względem zyskowności – odpowiada za 76% wyniku całej Grupy. W tym samym roku skonsolidowane przychody z dystrybucji produktów farmaceutycznych sięgnęły 348,8 mln BGN, co stanowiło 58,1% skonsolidowanych przychodów Grupy.

Pozostałe segmenty biznesowe wygenerowały 12,6 mln BGN skonsolidowanych przychodów, co stanowiło 2,1% skonsolidowanych przychodów Grupy ogółem (wszystkie powyższe dane uwzględniają wyłączenia z tytułu przepływów wewnętrznych między segmentami). Grupa prowadzi działalność w Bułgarii oraz na 37 rynkach eksportowych. Bułgaria jest rynkiem podstawowym Grupy, na którym wygenerowanych zostało 70,9% jej przychodów w okresie sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca 2011 r. oraz 68,3% jej przychodów w okresie 12 miesięcy zakończonych 31 grudnia 2010 r. Według IMS Health, Sopharma AD (z wyłączeniem podmiotów zależnych) jest drugim co do wielkości bułgarskim producentem farmaceutyków pod względem wolumenu sprzedaży (posiadając 16,1% udział w bułgarskim rynku farmaceutycznym) i wytwarza oraz sprzedaje szeroką gamę produktów farmaceutycznych na receptę i bez recepty, głównie generycznych i pochodzenia naturalnego (fitochemicznych). Dodatkowo, w 2010 roku, spółka uzyskała czwartą pozycję na całym rynku farmaceutycznym w Bułgarii pod względem ogólnej wartości sprzedaży, z udziałem w rynku w wysokości 5,3%. Silna pozycja spółki na rodzimym rynku wspierana jest przez Sopharma Trading AD, trzeciego największego (pod względem przychodów osiąganych na krajowym rynku produktów farmaceutycznych) dystrybutora produktów farmaceutycznych i kosmetyków w Bułgarii, posiadającego udział w rynku w wysokości 21,7% w 2010 roku oraz 22,1% w okresie sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca 2011 r. (dane IMS Health).

Reklama

"Nasza strategia zakłada dalsze umacnianie pozycji Sopharmy na obecnych rynkach eksportowych– szczególnie w regionie Bałkanów i w Turcji – i wejście na nowe rynki, które charakteryzują się dużym potencjałem wzrostu w celu osiągnięcia silnej pozycji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ze stabilnymi i geograficznie zdywersyfikowanymi przychodami. Zamierzamy także wprowadzać nowe produkty farmaceutyczne – samodzielnie opracowane przez Sopharmę oraz leki generyczne – na wszystkie rynki, na których Sopharma jest obecna" – dodał Ognian Doniev.

Znacząca część przychodów Spółki (71,5% w okresie sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca 2011 r. oraz 69,7% w całym 2010 r.) pochodzi z rynków eksportowych, głównie Rosji, Ukrainy i innych krajów WNP oraz Polski. Rosja i Ukraina są najbardziej znaczącymi rynkami eksportowymi Spółki, która uzyskała na nich, odpowiednio, 41,0% i 15,3% swoich przychodów w okresie sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca 2011 r. oraz 39,2% i 15,1% przychodów w 2010 r. Grupa jest obecna również w Polsce poprzez swoje spółki zależne– Sopharma Warsaw i Sopharma Poland.