„Benefity jakie uzyskamy dzięki tej transakcji to uwolnienie z długu (poziomy takie jak 5x EBITDA to już historia) i uzyskanie możliwości pozyskiwania nowego finansowania zewnętrznego już na warunkach rynkowych, co oznacza znaczący spadek kosztów finansowych. Tworzą się więc nowe możliwości finansowania rozwoju Empiku w obu kanałach - sieci stacjonarnej, jak i online, a zwłaszcza strategii multichannel. Ponadto, jeśli pojawiłaby się ciekawa możliwość przejęcia, to mielibyśmy możliwość jej przeprowadzenia. Akwizycja wchodzi w grę ponieważ grupa ma wysokie kompetencje w tym względzie, ale obecnie nie ma takiej agendy" – powiedział ISBnews Rabiański.

W odpowiedzi na pytanie, w której branży grupa rozważałaby potencjalne przejęcie w przyszłości, prezes wskazał na e-commerce.

„Na obecnym etapie pozostałe spółki grupy już generują łącznie ponad 100 mln zł rocznej EBITDA z dalszym potencjałem wzrostu. Czeka nas jeszcze rozmowa z udziałowcami Grupy EMF co do przyszłych priorytetów, ale oceniam, że przyszły optymalny poziom zadłużenia to 1x do 3x EBITDA" – dodał prezes Grupy EMF.

Transakcja sprzedaży Grupy Smyk ma zostać sfinalizowana do końca maja bieżącego roku.

„Nie ma znaczących warunków wynikających z samej umowy. Wymaga ona standardowych zgód antymonopolowych, a że Smyk działa w kilku krajach, konieczne będzie uzyskanie zgód kilku krajowych regulatorów i Komisji Europejskiej" – wskazał Rabiański.

>>> Czytaj też: Empik sprzedaje Grupę Smyk za 1,06 mld zł

Jak zaznaczył, zainteresowanie potencjalnych inwestorów szybko rosnącym Smykiem było duże i wybrana została oferta, która mieściła się w oczekiwaniach Grupy EMF. Grupie doradzały renomowane firmy doradcze.

Wskazał ponadto, że dotychczasowy dług zostanie zastąpiony „nowym, optymalnym i docelowym". „Prace nad tym zaczynamy natychmiast" – zaznaczył prezes EMF.

Dodatkowo grupa przeanalizuje aktualną sytuację i zrewiduje plany w obliczu „nowych możliwości, które się otworzyły". „Będziemy to komunikować przy okazji raportowania  kwartalnego" – dodał Rabiański.

Pod koniec października ub.r. EMF podjął decyzję w sprawie rozpoczęcia przeglądu strategicznych opcji dla swego podmiotu zależnego Smyk International oraz jego krajowych i zagranicznych podmiotów powiązanych. Spółka wskazywała wtedy, że oceni wszelkie możliwe scenariusze, także sprzedaż wszystkich akcji.

Od objęcia prezesury Grupy EMF półtora roku temu, Rabiański dopiął refinansowanie grupy oraz sprzedaż aktywów w segmencie moda, szkoły językowe i Smyk. 

EMF przyjął bezwarunkową, wiążącą ofertę zbycia Grupy Smyk za 1,06 mld zł od Coortland Investments - podmiotu należący do grupy kapitałowej Bridgepoint - i zawarł przedwstępną umowę sprzedaży. Oferta obejmuje cenę nabycia wynoszącą 634,8 mln zł oraz zobowiązania do doprowadzenia do dokonania przez Grupę Smyk spłaty finansowania wewnątrzgrupowego spółki, spłaty zadłużenia finansowego wobec podmiotów zewnętrznych oraz zabezpieczenia lub re-gwarancji akredytyw wystawionych na zlecenie Grupy Smyk.

Grupa Empik Media & Fashion jest dystrybutorem produktów z kategorii media, rozrywka, lifestyle, artykuły dziecięce, odzież, obuwie, kosmetyki. Grupę tworzą spółki o profilu operacyjno-handlowym oraz Empik Media & Fashion jako spółka holdingowa.