Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski - poinformował resort infrastruktury i budownictwa.

Ostatni, 80-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł, poinformował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Oznacza to, że brakujący odcinek A1 nie będzie realizowany przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia, jak było to wcześniej rozważane. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022.

"Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1, łączącej północ i południe Polski. Odcinek z Tuszyna do Częstochowy pozwoli na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją. Dzięki temu poprawi się konkurencyjność sektora gospodarki morskiej" - powiedział Adamczyk podczas konferencji prasowej.

Odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji, podano w komunikacie.

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 8 września 2015 r. PBDK 2014-2023, odcinek autostrady A1 od Tuszyna do końca obwodnicy Częstochowy został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej 2 lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym, wyjaśniono.

Reklama

Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie "gierkówką" (odcinek Piotrków Trybunalski - Częstochowa).

Odcinek Tuszyn - Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady.

1 lipca 2016 r. został udostępniony kierowcom 40-kilometrowy odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Pozwoliło to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciążyło aglomerację łódzką. Dzięki A1 czas przejazdu, w zależności od pory dnia, skrócił się nawet o 1,5 godziny.

Południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km jest już w budowie. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019.

Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji.

>>> Czytaj też: Drogowe ruszenie? Skala współpracy GDDKiA z samorządami jest bezprecedensowa