Jak powiedział PAP w Krakowie pomysłodawca akcji ks. Jacek Stryczek, pomoc polega nie tylko na wsparciu materialnym. Rodziny otrzymują także wsparcie psychiczne od wolontariuszy, ale też pomoc od specjalistów, np. lekarzy, prawników, którzy mogliby pomóc w wyjściu z biedy.
"Ludzie różnie reagują na paczki. Były sytuacje, że dzieci rozrywały prezenty, ale kiedyś dostarczyliśmy pomoc, a mama mówi: +Czekamy na powrót taty z pracy+. To było ich święto, chcieli je przeżyć intymnie; czasami ludzie reagowali nerwowowo, bo nasza paczka to dla wielu osób nowa sytuacja" - powiedział ks. Stryczek.
Organizatorzy podkreślają, że zaangażowanie w projekt jest wydarzeniem społecznym, ponieważ w przygotowywanie paczki angażują się rodziny, szkoły, grupy przyjaciół, a dla niektórych firm wspólny wybór rodziny i zakupy to coroczny, wyjątkowy rytuał. Pierwszym darczyńcą "Paczki" w tym roku została reprezentacja Polski w piłce nożnej. Po raz drugi w akcji wzięła udział para prezydencka Andrzej Duda i Agata Kornhauser-Duda.
Wśród darczyńców jest też m.in. papieska Gwardia Szwajcarska. Wspólnie z Ordynariatem Polowym Wojska Polskiego przygotowała ona paczki dla 5-osobowej rodziny. Zainspirował ich papież Franciszek, który dwukrotnie angażował się w projekt. Szlachetną Paczkę wcześniej błogosławił też papież Benedykt XVI.
W prezentach od gwardzistów znalazły specjalne upominki: domowe wypieki i konfitury z kuchni Gwardii, a także różańce od papieża Franciszka dla wszystkich członków rodziny oraz kartka świąteczna z życzeniami od kapelana i samych żołnierzy. Z kolei biskup polowy WP Józef Guzdek, wraz z księżmi kapelanami Ordynariatu Polowego, uzupełnił paczkę o cięższe produkty: kuchenkę gazową, rower rehabilitacyjny, odzież, meble, środki chemiczne i żywność.
W pierwszej edycji projektu grupa studentów z duszpasterstwa akademickiego w Krakowie, kierowana przez prezesa Stowarzyszenia Wiosna ks. Jacka Stryczka, obdarowała 30 ubogich rodzin. Rok temu dzięki Szlachetnej Paczce pomoc otrzymało prawie 21 tys. rodzin, łącznie ponad 84 tys. osób. W 2015 r. rekordowa okazała się zarówno łączna wartość udzielonej pomocy, która wyniosła 54 mln zł, jak i średnia wartość jednej paczki - 2,6 tys. zł.
Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym akcji. (PAP)