Akcesoria do masażu i aromaterapii, innowacja w diagnostyce choroby Alzheimera, nowoczesne oświetlenie w technologii LED - te pomysły na biznes zwyciężyły w tegorocznej edycji "Gdyńskiego Biznesplanu". W konkursie wpłynęło 291 projektów.

Zwycięzców tegorocznej, 15. edycji konkursu "Gdyński Biznesplan" ogłoszono podczas gali w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym we wtorek w Gdyni. W tym roku wpłynęło 291 pomysłów, o około 200 mniej, niż w ostatnich kilku latach. W rekordowym 2013 roku na konkurs zgłoszono 761 pomysłów. W organizowanym od 2003 r. konkursie przesłano łącznie ok. 6 tys. zgłoszeń od firm, podmiotów, prywatnych osób, którzy zaprezentowali własne projekty i pomysły. Celem projektu jest wsparcie indywidualnej przedsiębiorczości.

Urząd Miasta w Gdyni podał, że zwyciężczynią konkursu w kategorii „Open” została Izabela Ryska. Absolwentka biotechnologii na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej stworzyła projekt świecy do masażu i aromaterapii, składającej się z maseł i olejów roślinnych. Autorka pomysłu w kolejnych latach planuje zająć się także produkcją ekologicznych kosmetyków.

Pierwsze miejsce w kategorii „Innowacyjne Rozwiązania i Technologie” za projekt Labertis Scientific – innowacja w diagnostyce Alzheimera - zdobyła Aleksandra Rutkowska. Pomysł opiera się na wykorzystaniu metody analizy krwi do wykrywania choroby Alzheimera. Obecnie taki test nie jest jeszcze dostępny. "Firma laureatki planuje wprowadzić tę innowacyjną metodę, która umożliwi szybkie i bezbolesne wykrycie choroby, jak i monitorowanie jej rozwoju" - czytamy w komunikacie z urzędu miasta.

W kategorii „Przedsiębiorczy Student” zwyciężył Filip Wieczorek z projektem Besign Lighting. To pracownia zajmująca się projektowaniem, prototypowaniem i wykonywaniem lamp w technologii LED. Za marką stoi trójka przyjaciół, którzy z pasji do wzornictwa, architektury i techniki oświetleniowej stworzyli grupę projektową, oferującą nowoczesne i ciekawe formy oświetlenia. Zespół posiada trzy modele lamp, które już niebawem będą gotowe do produkcji i sprzedaży.

Reklama

Każdy ze zwycięzców otrzymał nagrodę finansową w wysokości 15 tys. zł brutto na rozwój własnej firmy oraz m.in. nagrodę rzeczową w postaci tableta lub laptopa, a także bezpłatny udział w wybranych studiach podyplomowych.

W konkursie przyznano także dwa wyróżnienia. W kategorii „Open” otrzymała je Anna Trubacheva za plan rozwoju piekarni „Pyszne Tarty”. Z kolei Bartosz Dolczewski został wyróżniony w kategorii „Przedsiębiorczy Student” za pomysł Socialgamer, który ma ułatwić życie graczom komputerowym.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podczas wtorkowej Gali zaznaczył, że "wspaniała idea, która zrodziła się 15 lat temu, znakomicie się rozwija nie tylko w Gdyni". "To taka szczególna samorządowa satysfakcja, bo takie projekty na wzór +Gdyńskiego Biznesplanu+ realizowane są w prawie 20 polskich samorządach" - dodał.

Ponad 72 proc. zgłoszonych w tym roku pomysłów dotyczyło usług, 17,5 proc. - produkcji, a niespełna 10 proc. - handlu. Najmłodszy uczestnik miał 18 lat, a najstarszy – 55. Wśród wnioskodawców dominowali mieszkańcy Gdyni (53 proc.), z Gdańska było ok. 20 proc.

Konkurs „Gdyński Biznesplan” adresowany jest do osób w każdym wieku, pragnących rozpocząć własną działalność gospodarczą na terenie Gdyni, a także do tych, którzy planują rozszerzenie prosperującej już firmy o nowe kierunki działania.

Ideą projektu jest umożliwienie realizacji pomysłów biznesowych przez ludzi, którzy albo w ogóle nie mają jeszcze doświadczeń w tym zakresie, albo jest ono niewielkie i niezbyt udane. “Kluczem do powodzenia na rynku jest bowiem dobry, oparty na sprawdzonych zasadach biznesplan” – tłumaczy Beata Grzegorska z Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości - organizatora konkursu.

Twórcom Konkursu szczególnie zależy na wsparciu osób, które już posiadają konkretny pomysł na rozpoczęcie lub rozwinięcie działalności, lecz brakuje im zaplecza w postaci funduszy, lokalu, know-how lub, być może, pewności siebie.

Konkurs obejmuje m.in. szkolenia dla wszystkich uczestników z prawidłowej konstrukcji biznesplanów oraz z zakładania działalności gospodarczej, spotkania z ekspertami w dziedzinie marketingu, księgowości i prawa.

Warunkiem stawianym laureatom „Gdyńskiego Biznesplanu” jest prowadzenie przyszłej działalności na terenie Gdyni (lub przeniesienie tam obecnej). (PAP)

bls/ pad/