"Kiedy rozmawiałem z panią minister transportu Serbii, była bardzo zainteresowana projektem (Via Carpatia), ponieważ Serbia z Czarnogórą realizują duży projekt autostradowy i po prostu chcą go spiąć z Via Carpatią" - powiedział Adamczyk.

Trasa ma ostatecznie przebiegać przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

Główny trzon szlaku komunikacyjnego Via Carpatia na terenie Polski obejmuje drogę ekspresową S19. Jeden fragment będzie przebiegał drogą ekspresową S16 – będzie to łącznik między S19 a szlakiem Via Baltica.

Reklama

W Polsce całość trasy dzieli się na kilka odcinków realizacyjnych. Najwcześniej skierowany do realizacji został fragment Lublin–Rzeszów. Obwodnica Lublina oraz odcinek Sokołów Małopolski–Rzeszów są już w użytkowaniu. Pozostałe odcinki są na etapie przetargu.

Odcinek na południe od Rzeszowa: Rzeszów–Barwinek (granica państwa) jest na etapie powstawania koncepcji programowej. Natomiast odcinki na północ od Lublina, tj. do Białegostoku i dalej do granicy z Białorusią zostały skierowane do realizacji. Szlak Via Carpatia ma w 100 proc. zabezpieczone finansowanie w ramach obowiązującego dzisiaj Programu Budowy Dróg Krajowych.

Cała trasa liczy ponad 700 km, a jej łączny koszt wyniesie prawie 30 mld zł.

Resort infrastruktury zakłada, że całość trasy Via Carpatia na terenie Polski będzie gotowa do 2024 roku.

>>> Czytaj też: "Via Carpatia połączy nasze regiony". Polska i Ukraina będą współpracować przy budowie trasy [MAPA]