„Te trudności dotyczą między innymi przybudów sieci energetycznej wysokiego i średniego napięcia na węźle Chabówka oraz na różnych obiektach inżynierskich. Wykonawca zażądał od nas wydłużenia terminu zakończenia inwestycji o równy rok. Obecnie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwa analiza tych żądań i po pewnym czasie będziemy przedstawić czy te roszczenia są zasadne, czy nie” – powiedział Chodkiewicz w piątek w Sejmie, odpowiadając na pytanie poselskie.

Przyznał, że najprawdopodobniej część roszczeń będzie zasadna.

Nowy odcinek „zakopianki” Skomielna Biała - Chabówka ma długoś 6 km. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 40,2 proc. Kontraktowy termin zakończenia realizacji to druga połowa 2018 r., który może zostać przedłużony. Duża część nowej drogi wiedzie po wiaduktach. Najwyższe podpory mają wysokość ok. 50 metrów nad ziemią.

Reklama

Jak zapewnił wiceminister, na kolejnych dwóch górskich odcinkach realizowanej „zakopianki” nie ma większych problemów. Zaawansowanie budowa odcinka Naprawa – Skomielna Biała wynosi 14 proc., a zgodnie z umową droga będzie gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. To najtrudniejszy odcinek trasy z uwagi na tunel budowany w trudnym geologicznie terenie w masywie góry Mały Luboń. Koszt budowy dwukomorowego tunelu o długości 2,6 km wyniesie około miliard złotych. Dotychczas wydrążono w prawej nitce 425 m tunelu i 385 m w równoległej.

Z informacji Chodkiewicza wynika, że zaawansowanie budowy odcinka Lubień - Naprawa o długości 7,6 km wynosi 36,4 proc. Zgodnie z zawartym kontraktem ten odcinek, powinien on zostać zakończony w październiku bieżącego roku. „Na chwilę obecną mamy pewne problemy z lokalnymi samorządami, ale myślę, że nie ma podstaw do obaw o opóźnienie inwestycji” – dodał.

Wiceminister poinformował również, że w listopadzie został ogłoszony przetarg na budowę nowej, dwujezdniowej „zakopianka” na odcinku Rdzawka - Nowy Targ, w formule projektuj i buduj. Na ten rok planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą, a realizacja ma potrwać 44 miesiące.

Chodkiewicz poinformował, że w obecnym w programie rządowym dróg krajowych do 2025 r. przeznaczono na realizację całej drogi S7 prawie 21 miliardów złotych, w tym w samym województwie małopolskim ponad 5,5 mld zł.

Odcinek tunelowy wykonuje włoska firma Astaldi z Rzymu. Odcinek Lubień - Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini.

>>> Czytaj też: Glapiński o przyjęciu euro: Może gdy będziemy mieli 70 proc. średniej zamożności strefy euro