Dokumenty podpisano na polsko-słowackim drogowym przejściu granicznym Barwinek-Vysny Komarnik w Beskidzie Niskim.

"Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei" - powiedział minister Adamczyk.

Połączenie dróg ekspresowych S19 i R4 planowane jest w pobliżu miejscowości Barwinek i Vysny Komarnik. Będzie to element szlaku drogowego Via Carpatia.

Reklama

Adamczyk zwrócił uwagę, że ten szlak będzie potrzebny przede wszystkim regionom przygranicznym i leżących "na wschodzie naszych państw". "Via Carpatia potrzebna jest państwom opartym o wschodnia granice UniiV Europejskiej. Potrzebna jest zjednoczonej Europie" - mówił minister infrastruktury.

Zdaniem Adamczyka, będzie ona "generatorem rozwoju gospodarczego, społecznego państw UE, ale także zewnętrznych ich sąsiadów". "Dzięki tej wielkiej inwestycji młodzi ludzie z Polski, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii nie będą musieli szukać swoich miejsc pracy na zachodzie Europy. Ta praca będzie tutaj. Te stanowiska pracy zostaną dzięki tej drodze tutaj utworzone, wygenerowane" - zauważył polski minister.

Przez Via Carpatia zabrakło na budowę ekspresówek na Pomorzu. Trasy powstaną za prywatne pieniądze

Także minister Erseka w swoim wystąpieniu na wspólnej konferencji prasowej podkreślił, że "umowy dotyczą naszych państw", ale mają one również wymiar międzynarodowy. "Via Carpatia będzie nas łączyć. Zapewni nam dotarcie do każdego miejsca" - zaznaczył.

Słowacki minister transportu i budownictwa powiedział, że nowy szlak drogowy podniesie też bezpieczeństwo na drogach i rozwinie ruch towarowy.

"To nie jest nasz ostatni wspólny projekt. Przygotowujemy się do kolejnych" - zapewnił Erseka.

Droga ekspresowa S19 przebiega przez wschodnią Polskę. Trasa, poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok, w całości jest fragmentem Via Carpatia. Z kolei projektowana R4 poprowadzi od granicy z Polską do granicy z Węgrami przez Preszów i Koszyce.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny.

Natomiast budowa mostu granicznego przez potok Jeleśnia w ciągu drogi E77 między Chyżnem a Trsteną ma usprawnić mobilność na jednym z najważniejszych przejść ze Słowacją. Nowy most zastąpi obecnie funkcjonujący. Jego ukończenie planowane jest w 2021 r.

W uroczystości podpisania umów uczestniczyli m.in. marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl, wicewojewoda podkarpacki Lucyna Podhalicz oraz przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca.

GDDKiA: Chińczycy wybudują odcinek Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu