Lotos Asfalt zastosował na terenie rafinerii innowacyjną odporną nawierzchnię



Warszawa, 22.11.2018 (ISBnews) - Na drogach wewnętrznych powstającego na terenie rafinerii Grupy Lotos Pojektu EFRA zastosowano innowacyjną nawierzchnię długowieczną "Triple SMA", podała Grupa Lotos. W każdej z jej trzech warstw użyto wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA produkcji Lotos Asfalt. Inwestycję w październiku br. zrealizowała firma Strabag.

Lotos Asfalt, będący inwestorem Projektu EFRA, zdecydował o użyciu do budowy infrastruktury na terenie tej inwestycji zamiennej konstrukcji z udziałem wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA własnej produkcji. Uzasadnieniem są bardzo duże obciążenia i powolny ruch pojazdów, które będą przemieszczać się po drogach wewnętrznych i placach manewrowych tej części rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku, podano.

"Przede wszystkim zastąpiliśmy zaprojektowane pierwotnie nawierzchnie betonowe mieszankami SMA (mastyksowo-grysowymi) z lepiszczami nowej generacji. Dzięki temu drogi będą trwalsze, oszczędzimy na ich utrzymaniu i mamy własny, unikalny odcinek doświadczalny, który będziemy mogli monitorować" - powiedział kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w Lotos Asfalt Paweł Czajkowski, cytowany w komunikacie.

Nowa konstrukcja poprzez zastosowanie SMA z wysokomodyfikowanym asfaltem MODBIT we wszystkich warstwach charakteryzuje się zwiększoną odpornością na deformacje trwałe oraz na spękania i idealnie nadaje się do budowy dróg i placów narażonych na ekstremalne obciążenie. Dodatkowo wykorzystano tu zasadę długowiecznej nawierzchni z warstwą antyzmęczeniową, czyli o wysokiej odporności na spękania od powtarzalnego obciążenia, wskazano również.

"Ewenementem na skalę światową jest zastosowanie mieszanki typu SMA nie tylko do warstwy ścieralnej czy dodatkowo do warstwy wiążącej, ale również w warstwie podbudowy. Według mojej skromnej opinii, 'Triple SMA' z asfaltami wysokomodyfikowanymi jest obecnie ostateczną wersją długowiecznych asfaltowych konstrukcji drogowych" - podkreślił prezes należącej do koncernu Strabag firmy TPA, która jest autorem innowacyjnego projektu konstrukcji nawierzchni, Igor Ruttmar.

Asfalty wysokomodyfikowane i modyfikowane to znakomity materiał do budowania trwałych nawierzchni drogowych i początek nowej ery budownictwa. Do ich stosowania coraz bardziej przekonują się inwestorzy i zarządcy dróg, którzy chcą obniżyć koszty utrzymania nawierzchni i wydłużyć ich żywotność. Decydują się oni często na innowacyjne projekty zamienne na drogach nowo budowanych i remontowanych. Przy odpowiednich scenariuszach efektywność ekonomiczna inwestycji z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych może wynosić nawet 20%, podano także.

"Przykładami takich realizacji są między innymi nawierzchnie na ponad 4-kilometrowym odcinku Trasy Nowohuckiej w ciągu drogi S7 na terenie Krakowa z przejściem przez Wisłę, czy też na aktualnie realizowanym odcinku drogi S6 Ustronie Morskie-Koszalin o długości 24,2 km. Na tych kontraktach udało się zastąpić standardowe katalogowe konstrukcje indywidualnie zaprojektowanymi, zoptymalizowanymi rozwiązaniami z udziałem specjalistycznych technologii i lepiszczy wysokomodyfikowanych produkowanych w Lotos Asfalt" - podsumowano.

Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Lotos wyniosły 24,18 mld zł w 2017 roku.

(ISBnews)