Jak podał w piątek rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, obecnie powstaje projekt budowlany dwutorowego tunelu kolejowego, który przebiegać będzie pod Łodzią. Zdaniem inwestora, dzięki połączeniu Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec poprawi się system krajowych połączeń międzyregionalnych, zaś budowa dwóch nowych przystanków ułatwi komunikację w samym mieście.

"Wykonawca szykuje się do prac budowlanych, które rozpocznie w 2019 r. Gromadzony jest już materiał, m.in. podkłady i szyny. Przygotowywane są wnioski o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji linii kolejowej oraz inwentary zacja zieleni wraz z operatami dendrologicznymi, inwentaryzacja obiektów budowlanych na obszarze oddziaływania inwestycji i kolejny etap prac geologicznych" - zaznaczył Siemieniec.

>>> Czytaj też: Czy podmorski tunel połączy Helsinki i Tallinn? Fiński biznesmen: „To nie może być aż tak trudne”

Według PKP PLK, do Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi trafił już wniosek o pierwsze pozwolenie na budowę dla nowej kładki dla pieszych nad torami linii kolejowej nr 15 przy ul. Srebrzyńskiej i al. Włókniarzy. W grudniu ma być złożony wniosek o pozwolenie na budowę komory startowej dla maszyny TBM.

Przygotowano ostateczną koncepcję inwestycji i obecnie powstaje projekt budowlany. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem przedstawiający szczegółowy opis inwestycji dokument powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 r.

Zgodnie z projektem powstaną tunele o łącznej długości około 7,5 km, w tym jeden dwutorowy o długości ok. 3 km, oraz cztery jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km. Część tunelu wydrążona zostanie tarczą TBM (około 3 km), a przy pozostałych użyte zostaną metody odkrywkowe i górnicze.

Pomiędzy stacją Łódź Fabryczna a posterunkiem odgałęźnym Łódź Włókniarzy zostaną wybudowane dwa nowe przystanki osobowe – przy skrzyżowaniu ulic Zielonej, Zachodniej i alei Tadeusza Kościuszki oraz przy skrzyżowaniu ulic Ogrodowej, Drewnowskiej i Karskiego.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie UE to ponad 1,2 mld zł.

Tunel średnicowy ma - jak planuje PKP PLK - stworzyć nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dzięki inwestycji dworzec Łódź Fabryczna z końcowego stanie się przelotowym, co sprawi, że przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Po otwarciu tunelu możliwe będą m.in. połączenia Poznań – Kraków i Szczecin – Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, za to z przejazdem przez centrum Łodzi.

Według władz Łodzi tunel będzie też częściowo pełnił funkcję metra - powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej miasta oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienne dojazdy.