W tym miesiącu zakończą się zasadnicze prace przy pierwszym z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie na modernizowanej linii E30. Według zapowiedzi PKP PLK pociągi pojadą nim jesienią; wtedy nastąpi rozbiórka starego mostu i budowa w jego miejscu dwóch pozostałych.

„Szlak E30 to międzynarodowa linia kolejowa, której przebudowa była pożądana przez lata i spóźniona, jeśli chodzi o rozpoczęcie, ale nie zakończenie – obecnie wszystko idzie zgodnie z planem, a nawet szybciej niż pierwotnie planowano” - mówił w poniedziałek podczas briefingu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i dobudowanie na niej dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.

„Będzie to historyczne wydarzenie, bo po raz pierwszy od ponad 170 lat, dzięki estakadzie, otworzy się Kraków w centrum miasta, dotychczas podzielony nasypami kolejowymi” zauważył Adamczyk.

W ramach tego przedsięwzięcia na ukończeniu jest pierwszy most na Wiśle oraz pierwsza estakada. Most o rozpiętości przęsła 116 metrów będzie największą tego typu konstrukcją w kraju.

Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela, pociągi zostaną skierowane na nowy obiekt jesienią. Wcześniej, bo w lipcu, pociągi pojadą nową estakadą. Wtedy budowlańcy przystąpią do rozbiórki starych torów i budowy w ich miejscu drugiej estakady oraz kolejnych dwóch mostów na Wiśle.

Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobudowuje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

„To zagwarantuje zarówno bezpieczny transport aglomeracyjny w aglomeracji krakowskiej, jak i na linii międzynarodowej, jaką jest E30. Wierzymy, że po tej przebudowie pasażerowie powrócą na przebudowany i bezpieczny szlak kolejowy” - zaznaczył Adamczyk.

W ramach modernizacji linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice zmodernizowanych będzie w sumie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Powstaną też dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a osiem stacji i przystanków zostanie przebudowanych.

>>> Czytaj też: Linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Ich wykaz został przyjęty przez rząd