"Konieczność pozyskania zewnętrznego źródła finansowania dla realizowanego przez metro zakupu pociągów zachęciła nas do kontynuowania współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Dotychczasowa, bardzo dobra współpraca, a także stabilność europejskich instytucji, są gwarancją przeprowadzenia tej inwestycji na korzystnych dla Warszawy warunkach" – zapewnił prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Dodał, że miasto spełnia obietnice i kupuje nowoczesny tabor komunikacji miejskiej. "Chcemy, by warszawianki i warszawiacy korzystali z jak najlepiej zorganizowanego transportu publicznego, który zapewni sprawne przemieszczanie się po stolicy" – podkreślił Trzaskowski.

Jak przekazały władze stolicy to druga umowa, którą Metro Warszawskie podpisało z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Wspólnotowa instytucja finansowa dotychczas udzieliła miejskim spółkom preferencyjnych kredytów na łączną kwotę 3,02 mld zł, w tym Metru Warszawskiemu na blisko 534 mln zł.

"W tych trudnych czasach z powodu epidemii wywołanej przez koronawirusa konieczne jest stawienie czoła sytuacji kryzysowej. Niemniej chcemy, w ramach możliwości, dalej wspierać daleko idące inwestycje w infrastrukturę, w tym też infrastrukturę miejską" – podkreśliła prof. Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Reklama

Zaznaczyła też, że EBI od dawna wspiera plany Warszawy w zakresie rozwijania i unowocześnienia systemu transportu publicznego.

Środki z kredytu posłużą zabezpieczeniu finansowania zakupu nawet 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Umowa na ich zakup została podpisana 30 stycznia br. z konsorcjum firm Skoda Transportation a.s. i Skoda Vagonka a.s.

Wykonawca za swoje usługi otrzyma 1 308 248 300 zł. Podpisana umowa zakłada udostępnienie Warszawie kredytu w wysokości do 654 mln zł, czyli maksymalnie do 50 proc. kosztów tego projektu.

W sumie Warszawa podpisała z EBI dziesięć umów, na mocy których europejski bank udzielił miastu kredytów na łączną kwotę ponad 5,5 mld zł. Jak poinformował ratusz wszystkie, z wyłączeniem tej z 2014 r., a także z września ubiegłego roku, zostały już rozliczone. Dotychczas podpisane kredyty posłużyły m.in. rozbudowie II linii metra.

>>> Czytaj też: "To miejsce jest zajęte". Pekin testuje system rezerwacji przejazdów w metrze