O trwających odbiorach nowych wozów poinformowało w czwartek w swoich mediach społecznościowych biuro prasowe GZM, która poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego organizuje, czyli zamawia pracę komunikacji miejskiej. Jednym z operatorów jest samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach.

W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m.

Przetarg wygrał producent, którego wagony jeździły już po górnośląskich i zagłębiowskich torach. To zarówno mocno zmodernizowane tramwaje 105N, jak i trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą (w krótkim środkowym członie).

Reklama

Przedstawiciele TŚ deklarowali, składając zamówienie, że wozy Moderus MF 10 AC mają zastąpić popularne stare tramwaje typu 105N. Nowe wagony mają konstrukcją opartą na rozwiązaniach pojazdów Gamma tego samego producenta, wykorzystującą m.in. nowoczesne wózki. Są klimatyzowane.

Według informacji TŚ pierwsze dwa z dziesięciu pojazdów zostały dostarczone do zajezdni w Katowicach Zawodziu 16 marca. Odbiory skomplikowały ograniczenia związane z epidemią. Wypracowano jednak nowe procedury, a większość szkoleń prowadzona jest w formie wideokonferencji i dzięki materiałom wideo producenta.

Spółka zapowiada, że jeśli wszystko przebiegnie bez przeszkód, odbiory dwóch pierwszych wagonów powinny zakończyć się w kwietniu. Następnie na Śląsk mają dotrzeć kolejne dwa wagony. TŚ spodziewają się, że ich nowe wagony trafią do służby w ruchu liniowym przed wakacjami; do końca czerwca powinna też zostać zrealizowana całość zamówienia

W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto. Obejmuje ono 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m. Spółka wciąż czeka na te dostawy.

Cały projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli zakładał do niedawna w trzech etapach: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (ostatnio z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów.

Umowa z Modertransem na 10 z tych wozów przewiduje prawo opcji. TŚ zadeklarowały już, że będą chciały z niego skorzystać w III etapie swojego unijnego projektu:; zamierzają zamówić dodatkowo 5 krótkich wagonów jednokierunkowych, o tych samych parametrach.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)

autor: Mateusz Babak