Najmniej straciła Gazeta Prawna, która przez ponad dwadzieścia miesięcy nieprzerwanie poprawiała co miesiąc swoje wyniki sprzedażowe. W marcu sprzedawała średnio 70,3 tys. egzemplarzy, czyli o 4 proc. mniej niż rok temu. O 4,3 proc. do 198,4 tys. egz. spadła natomiast sprzedaż Super Expressu. Spadek sprzedaży – o 7,7 proc. do 490,9 tys. egz. – miał też Fakt. Pozostałe tytuły zanotowały dwucyfrowe straty.
Największą Dziennik – jego sprzedaż skurczyła się w marcu o 38,9 proc. do 83,5 tys. egzemplarzy. O 24,1 proc. spadła z kolei sprzedaż Parkietu i wyniosła w marcu 8,9 tys. egzemplarzy. Słabo radził też sobie inny tytuł biznesowy: Puls Biznesu – jego wynik to 15,8 tys. egzemplarzy, czyli aż o 19 proc. mniej niż rok temu. Przed dwucyfrowym spadkiem nie obroniła się też Rzeczpospolita, której sprzedaż spadła o 13,7 proc. do 120,2 tys. egzemplarzy. O 11,9 proc. do 58,5 tys. egz. stopniał wynik Przeglądu Sportowego, a o 11,5 proc. do 370,8 zmniejszyła się sprzedaż Gazety Wyborczej.
W ujęciu styczeń-marzec 2009 r. względem tego samego okresu roku ubiegłego, utrzymać pozycję udało się tylko Gazecie Prawnej – jej sprzedaż w tym okresie spadła zaledwie o 0,4 proc., utrzymując się na poziomie 85,3 tys. egz., podczas gdy rok wcześniej wynosiła 85,6 tys. egz. Ale pozostałe tytuły zanotowały już większe spadki. Sprzedaż Dziennika skurczyła się w tym okresie o 41,1 proc., Parkietu o 21,9 proc., Pulsu Biznesu o 17,7 proc., Gazety Wyborczej – o 12,6 proc., a Rzeczpospolitej – o 11,7 proc. Przegląd Sportowy stracił w tym czasie 9,9 proc., Fakt 7,6 proc., a Super Express 3,6 proc.
Gazetom nie pomogły też w I kwartale tzw. inne formy rozpowszechniania czy egzemplarze dystrybuowane po niższej cenie, np. na lotniskach, uczelniach czy restauracjach. Gazeta Wyborcza rozprowadziła w ten sposób w I kwartale około 25 tys. egz., Dziennik – aż 60 tys. egz. Doliczając tę formę dystrybucji, większość tytułów zanotowała spadki. Jedynie Gazeta Prawna, która rozprowadziła w ten sposób około 1,3 tys. egz., biorąc pod uwagę rozpowszechnianie płatne, razem zanotowała jako jedyna na rynku nieznaczny – 0,9-proc. – wzrost wyniku.
Reklama