– Tak duży spadek zaskoczył producentów, którzy nie zakładali, że problemy ze zbytem mocnych alkoholi będą aż tak poważne – mówi „Rz” Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Z wyliczeń tej organizacji wynika, że w pierwszym kwartale 2009 r. łączna sprzedaż wyrobów spirytusowych (75 proc. przypada na czystą wódkę) wyniosła 21,1 mln litrów w przeliczeniu na 100-procentowy alkohol. Była też o ponad 28 proc. niższa niż przed rokiem.

– Spadek sprzedaży w pierwszym kwartale spowodowała przede wszystkim podwyżka akcyzy – wyjaśnia Wiwała. Od 1 stycznia 2009 r. stawka podatku poszła w górę o 9 proc. Przełożyło się to na kilkuprocentowy wzrost cen. Dodatkowe zamieszanie na rynku wywołało także wprowadzenie nowych wzorów banderol.

Z pierwszego kwartału 2009 r. nie są także zadowoleni producenci piwa. Z danych zebranych przez „Rz” od producentów wynika, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku sprzedaż piwa w Polsce mogła być nawet o jedną dziesiątą niższa niż przed rokiem. W przeciwieństwie do wódki na dotychczasowe wyhamowanie popytu na piwo niewielki wpływ miała podwyżka cen. Akcyza na ten alkohol poszła w górę 1 marca 2009 r.

Więcej w "Rzeczpospolitej".

Reklama