Pendolino, wyprodukowane przez koncern Alstom we Włoszech, mają wyjechać na polskie tory w 2014 r. Zgodnie z planami Intercity będą jeździły zmodernizowanymi trasami z Warszawy do Trójmiasta, Krakowa i Katowic.

Jak podkreślał Malinowski, miesiąc po udzieleniu przez rząd gwarancji dla kredytu, zaciąganego w Europejskim Banku Inwestycyjnym, podpisano ostateczną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Finansowanie wartego 430 mln euro projektu zapewniają po połowie EBI i CUPT.

>>> Czytaj też: Szybka kolej w Polsce: zobacz, jak będą wyglądać polskie Pendolino za 2,6 mld zł

Malinowski mówił, że spółka zaoferuje nowy standard usług, dzięki modernizacji magistrali E-65 podróż do Gdańska z Warszawy zajmie dwie i pół godziny, natomiast do Krakowa i Katowic - nieco ponad dwie. Podkreślał też, że dzięki przejęciu tych połączeń przez pociągi Pendolino, 120 swoich najnowocześniejszych wagonów Intercity przesunie na inne połączenia. Skorzystają na tym pasażerowie również i na innych liniach - zaznaczył prezes.

PKP Intercity szacuje, że bilet z Warszawy do Gdańska, Krakowa czy Katowic w klasie drugiej może kosztować ok. 60 zł, jeżeli zostanie kupiony odpowiednio wcześnie i na przejazd poza godzinami szczytu. Bilet w najwyższej klasie biznes ma kosztować ok. 150 zł, przy czym przejazdy tą klasą mają być objęte programem lojalnościowym.

>>> Czytaj też: Linia E 65: Pociągi Pendolino skrócą czas podróży koleją nawet o połowę (MAPA)

Jak mówił odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, składy Pendolino odpowiadają unijnym specyfikacjom pociągów dużych prędkości i pozwolą polskim kolejarzom nauczyć się czynności, związanych z obsługą tego typu połączeń. Podkreślał też, że "to mają być przejazdy za godziwą cenę, bo jest to usługa publiczna".

PKP Intercity chce kupić 20 siedmiowagonowych składów typu Pendolino IV generacji. Pociąg taki może zabrać 402 pasażerów w trzech klasach i jechać z szybkością 220 km/h przy polskim systemie zasilania. Korzystając z systemu, jaki przyjęty jest np. w Niemczech, Pendolino może rozwinąć prędkość 250 km/h. Przedstawiciele PKP Intercity podkreślają, że kupowane przez spółkę pociągi są trzysystemowe, czyli mogą się poruszać praktycznie po całej Europie.