Minister transportu Sławomir Nowak przedstawiał dziesięciopunktowy pakiet działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów pociągów. Zapowiedział m.in. inwestycje w nowe tabory kolejowe, trakcje, a także specjalistyczne urządzenia i systemy, które mają zapobiec wypadkom. – Mam nadzieję, że do 2014 roku uda nam się zmodernizować dwa tysiące niestrzeżonych przejazdów kolejowych i udoskonalić system kontroli osób kierujących ruchem.
Już w czwartek Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził 70 inspekcji. Kolejne odbędą się w najbliższych dniach. Kontrolerzy sprawdzają m.in. czas pracy maszynistów, a także sprawność tzw. czuwaków sprawdzających czujność maszynisty. Jednocześnie minister, jeszcze w tym roku, zapowiedział cykl szkoleń dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu uaktualniających ich wiedzę i umiejętności.
Rząd chce przyspieszyć prace przy wdrażaniu europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym. Decyzje o tym zapadły już kilka lat temu, ale do tej pory były w sferze projektów ze względu na wysokie koszty.
Reklama
Następne dwie propozycje dotyczą zmian legislacyjnych. Nowak poinformował, że w najbliższym czasie do Sejmu trafi projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, określający warunki szkolenia i egzaminowania maszynistów. Trwają też prace nad innym projektem, dotyczącym warunków i czasu pracy personelu kolejowego. Nowak przychylił się do postulatu związkowców, którzy chcą wliczenia czasu dojazdu maszynistów z domu do miejsca, gdzie wsiadają do lokomotywy. Zapowiedział również, że resort będzie pracował nad odbudową systemu szkolnictwa zawodowego obejmującego klasy kolejowe w technikach albo całe szkoły kolejowe. Ma to zapobiec powiększającej się luce pokoleniowej na kolei.