Jedynie Alma Market w branży handlu towarami szybko zbywalnymi nie poprawi wyników w 2009 roku.
Z czterech spółek z branży handlu FMCG notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW), trzy - Emperia, Eurocash i Bomi - poprawią w przyszłym roku wyniki. Handel FMCG to (obok sektora farmaceutycznego i przedsiębiorstw użyteczności publicznej) branża, która - zdaniem zarządzających i analityków - ma w 2009 roku największe szanse na poprawę wyników mimo spowolnienia gospodarczego. Tego spodziewają się m.in. analitycy UniCredit CAIB. Podobnie perspektywy spółek ocenia Mariusz Staniszewski, prezes Noble Funds TFI.
- Dodatnią dynamikę wyników mogą zanotować firmy o stałym popycie konsumenckim, specjalizujące się w produktach ze średniej i niższej półki - uważa szef Noble Funds TFI.
- Sklepy delikatesowe przy osłabieniu gospodarczym będą zachowywały się trochę gorzej. Klienci przerzucają się bowiem na tańsze produkty. Te tendencje powinny odbić się negatywnie raczej na Almie Market i częściowo na Bomi, choć po przejęciu spółek Rast i Rabatu Pomorze jej działalność jest bardziej zdywersyfikowana - mówi Łukasz Kołaczkowski, analityk Millennium DM.
Na ograniczenie wydatków wpłynie głównie zahamowanie wzrostu wynagrodzeń. Przedsiębiorstwa nie wykluczają też obniżania zatrudnienia. Marcin Mróz, ekonomista Fortis Bank Polska, uważa, że banki mogą zaostrzyć kryteria udzielania pożyczek konsumpcyjnych.
Reklama
W przypadku Almy Market dodatkowym ryzykiem jest strategia, która zakłada rozwój na rynku towarów i usług z wyższej półki premium. Niepewność co do powodzenia strategii była jedną z przyczyn niemal 80-proc. spadku kursu spółki w ciągu roku. W segmencie delikatesów Alma stawia w ciągu dwóch lat na kosztowny rozwój organiczny.
- W długim terminie firmie powinno się to jednak zwrócić. W tym segmencie będzie osiągała niezłe zyski - mówi analityk jednego z krajowych domów maklerskich.
Spośród czterech reprezentantów handlu FMCG analityk Millennium DM najbardziej poleca inwestycje w akcje dwóch największych spółek - szczególnie Emperii. Eurocash skupia się na działalności hurtowej, skoncentrowanej na zaopatrywaniu małych oraz średnich sklepów detalicznych.
- Eurocash to spółka bardzo dobra, ale w porównaniu z innymi droższa. Tylko z tego względu polecałbym Emperię. Tanie jest Bomi, ale po okresie rozwoju organicznego zaczyna budowę grupy przez przejęcia. Mogą pojawić się dodatkowe koszty - dodaje Łukasz Kołaczkowski.
- W Emperii ryzyko rozłożone jest na sklepy w różnych segmentach. Firma jest mocno obecna w segmencie średnim, w supermarketach i małych sklepach osiedlowych - zaznacza jeden z analityków sektora.
CO TO JEST FMCG?
Określenie FMCG (skrót od angielskiego Fast Moving Consumer Goods - produkty szybko rotujące, szybko zbywalne) odnosi się do produktów szybko rotujących w punktach sprzedaży, najczęściej codziennego użytku, m.in. żywności, kosmetyków, chemii gospodarczej czy drobnych artykułów gospodarstwa domowego.