Droga wojewódzka nr 423, przy której są położone obie miejscowości, jest ważną arterią komunikacyjną łączącą Opole z Krapkowicami, Zdzieszowicami i Kędzierzynem-Koźle, a jednocześnie rozprowadzającą ruch z pobliskiej autostrady A4.

Budowa ok. 6-kilometrowej obwodnicy należy do najbardziej oczekiwanych inwestycji w tej części regionu. Droga odciąży niewielkie miejscowości, m.in. pobliski Gogolin, od ruchu ciężarówek dojeżdżających do Cementowni Górażdze, największego zakładu w tej okolicy.

Po kilku latach starań udało się zapewnić unijne finansowanie dla obwodnicy, z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego na lata 2014-2020. Droga ma być gotowa za ok. dwa lata. We wtorek zdecydowano, że dla sprawnej realizacji projektu również będący częścią obwodnicy odcinek drogi powiatowej w pobliżu cementowni powinien zrealizować samorząd województwa, a nie powiatu krapkowickiego.

Dzięki temu przedsięwzięcie będzie miało jednego inwestora, który będzie nadzorował całość zadania, natomiast jeden przetarg – zamiast dwóch - ma zapewnić niższą cenę. „Niebagatelne znaczenie ma również przeprowadzenie całości zadania w jednym terminie przez jednego wykonawcę wyłonionego w trakcie postępowania przetargowego” - napisali radni w uzasadnieniu przyjętej we wtorek jednogłośnie uchwały.

Reklama

Odcinek drogi powiatowej biegnie wzdłuż cementowni. Nowy ślad obwodnicy Malni i Choruli wymusił konieczność przeprojektowania tej drogi tak, by zapewnić jej właściwe połączenie z istniejącą siatką dróg i zapewnić dojazd do zakładu. Koszt przebudowy drogi powiatowej szacuje się na ok. 4 mln zł. Inwestycja ma także ułatwić dojazd do innych zakładów w rejonie cementowni oraz podnieść atrakcyjność terenów inwestycyjnych w gminie Gogolin. (PAP)