Zysk operacyjny wyniósł 2,32 mln zł wobec 21,87 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 7,97 mln zł wobec 26,58 mln zł rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 312,07 mln zł w 2021 r. wobec 341,88 mln zł rok wcześniej.

Reklama

PJP Makrum prezentuje wyniki w dwóch segmentach: produkcji przemysłowej (wyróżniając takie linie produktowe, jak przeładunki, parkingi automatyczne, wyposażenie magazynów oraz maszyny) oraz budownictwa przemysłowego.

"W ubiegłym roku udało nam się zakończyć proces rozbudowy mocy wytwórczych zakładu produkcyjnego w Koronowie, zarówno w części budowlanej jak i technologicznej. Pomimo utrudnień, które dla inwestycji wywołane zostały okresem pandemii, zerwaniem łańcuchów dostaw, drożejącymi cenami materiałów, wdrożono szereg udoskonaleń linii produkcyjnych, które już w drugim półroczu przełożyły się na dynamiczny wzrost wydajności naszego warsztatu. Nadchodzące miesiące, będą dla nas okresem intensywnej działalności, której celem będzie maksymalne wykorzystanie efektów inwestycji, które systematycznie zwiększają wydajności zakładu" - powiedział prezes Piotr Szczeblewski, cytowany w komunikacie.

Segment Produkcji przemysłowej w linii produktowej przeładunków odnotował wzrost sprzedaży o 24 mln zł, tj. 18,4%. Sprzedaż systemów przeładunkowych (r/r) na główny rynek zbytu, tj. rynek niemiecki wzrosła o 2,6 mln zł (+5,2%), rynek francuski o 1,3 mln zł (+4,9%), na rynek duński o 5,5 mln zł (+144,5%), rynek holenderski o 3,8 mln zł (+70,5%), wymieniono w komunikacie.

"W ramach tej linii produktowej sprzedaż eksportowa w 2021 wyniosła aż 82,7%. Zapotrzebowanie na tego typu produkcję dynamicznie rośnie" - podkreślił prezes.

Za 2021 r. grupa zrealizowała sprzedaż parkingów automatycznych MODULO w wysokości 13 mln zł (spadek o 3,8 mln zł, tj. 22,4%). W 2020 r. oferta Grupy Przemysłowej została także uzupełnienia i rozwinięta o wyroby i usługi związane z logistyką magazynową, tj. sprzedaż, serwis, wynajem wózków widłowych oraz pozostałe elementy wyposażenie magazynu. Od IV kwartału 2021 r. ta linia produktów oferowana jest bezpośrednio z PJP Makrum. Sprzedaż wyposażenia magazynów wzrosła o 5,5 mln zł, tj. 229,2% i za 2021 rok wyniosła 7,9 mln zł, podano także w materiale.

"Grupa rozbudowuje kanały dystrybucji i oferuje produkty z zakresu wyposażenia magazynów za pośrednictwem Spółek zależnych PROMStahl również w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Podobny model wprowadzany jest w parkingach MODULO. Działania te powinny zdynamizować sprzedaż tych produktów" - zapowiedział Szczeblewski.

W linii produktowej maszyn grupa zrealizowała sprzedaż w wysokości 6,1 mln zł (spadek o 4,7 mln zł, tj. 43,6%). Główną przyczyną spadku sprzedaży był utrzymujący się stan niepewności w związku z COVID-19, wzrost cen i ograniczona skłonność do podejmowania ryzyka, skutkująca odkładaniem w czasie decyzji o kapitałochłonnych inwestycjach w maszyny.

"W segmencie budownictwa przemysłowego odnotowano spadek sprzedaży o 29,1%, tj. 53,3 mln zł. Jest to przede wszystkim wynik wczesnego etapu realizacji dużych kontraktów (Tłoczni Gazu w Odolanowie oraz osiedla mieszkaniowego 'Perfumiarnia' w Poznaniu), zmian projektowych wniesionych przez inwestorów po podpisaniu umów i przesunięcie części prac o 2-3 miesiące (kontrakty dla: Stowarzyszenie Kultury Fizycznej 'Kolejorz' i Aluplast Sp. z o.o.). Na poziom sprzedaży i mniejsze zaangażowanie kosztowe na budowach miał również wpływ okres zimowy" - czytamy w komunikacie.

"W II półroczu 2021 roku, zgodnie z oczekiwaniami grupy, zaangażowanie na kontraktach wzrosło tzn. potrojono obroty osiągnięte w I półroczu 2021 roku. Realizowane obecnie kontrakty budowlane gwarantują w 2022 roku przychód rzędu 220 mln zł. Priorytetem segmentu jest utrzymanie rentowności" - wskazał prezes.

Działalność Grupy Przemysłowej PJP Makrum realizowana jest w trzech obszarach: produkcji konstrukcji stalowych, budownictwie komercyjnym i systemach przeładunkowych. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 312,07 mln zł w 2021 r.

(ISBnews)