Pretensje urzędu Roskomnadzor, państwowego regulatora mediów i internetu, dotyczyły pięciu materiałów - podaje niezależny rosyjski portal Meduza. Były to artykuły o nagłówkach: "Bitwa o Kijów" (2022), "Zbrodnie wojenne w czasie inwazji Rosji na Ukrainę", "Ostrzał szpitala w Mariupolu", "Zburzenie teatru w Mariupolu (2022)" i "Rzeź w Buczy".

Roskomnadzor oświadczył, że Wikipedia dezinformuje czytelników prezentując "wyłącznie antyrosyjską interpretację wydarzeń".

Reklama

Sąd rozpatrzył też dwa inne protokoły administracyjne przeciwko Wikipedia Foundation. Jeden z nich dotyczył odmowy usunięcia z Wikipedii artykułu o wydarzeniach w Mariupolu, a drugi - sposobu na sporządzenie prochu. Również w tym przypadku zapadła decyzja o grzywnie.

Ogółem wysokość grzywien wobec Wikimedia Foundation - orzeczonych w Rosji po raz pierwszy - wyniosła tym samym 5 mln rubli (ponad 67 tys. USD).

W Rosji wprowadzono w marcu restrykcyjne prawo medialne: za tzw. fake newsy dotyczące armii rosyjskiej grozi kara więzienia. Mediom zakazano używania słowa "wojna" na określenie inwazji na Ukrainę. Najważniejsze media niezależne, jak "Nowaja Gazieta" i telewizja Dożd w obliczu tych przepisów zawiesiły działalność.