Shopee było obecne na polskim rynku od jesieni 2021 roku.
Najpierw były prowizje...
Do połowu ubiegłego roku platforma nie pobierała od użytkowników żadnych opłat. W lipcu wprowadziła ich dwa typy - prowizję sprzedażową i dopłatę do wysyłek. W sierpniu zdecydowała się poszerzyć kryteria oceny sprzedawców. Ambasadorem marki został piosenkarz Sławomir, jednak w listopadzie firma zakończyła z nim współpracę.
Decyzja o zakończeniu działalności w Polsce jest o tyle zaskakująca, że na skutek intensywnych działań marketingowych platforma zyskała u nas na popularności. W listopadzie odnotowała ponad 10 mln użytkowników. Więcej odwiedzających deklaruje jedynie Allegro i Mediaexpert.
...oraz zwolnienia
Shopee nie podało oficjalnej przyczyny opuszczenia Polski, jednak na podstawie wypowiedzi decydentów można stwierdzić, że skupi się teraz na rozwoju w Azji i Ameryce Południowej oraz Środkowej. Może być ono także związane z niepewnością co do sytuacji makrogospodarczej.
Do pewnego momentu w polskim biurze firmy zatrudnionych było 200 osób, jednak w październiku przeprowadzono spore cięcia, które były elementem globalnej redukcji zatrudnienia.
Platforma Shopee działa od 7 lat. Należy do singapurskiego koncernu Sea Limited.
oprac. nab