W lipcu amerykańska Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła nowe dochodzenie w sprawie prawie 1,2 miliona ciężarówek Ram z lat modelowych 2013–2018 – podaje portal Quartz. Półciężarówki te zostały pierwotnie wycofane już w 2017 i 2018 roku w celu usunięcia problemu z układem blokady zmiany biegów w skrzyni biegów (BTSI). Usterka ta umożliwiała zmianę ustawienia dźwigni biegów z pozycji postoju bez naciśnięcia pedału hamulca lub nawet przekręcenia kluczyka w stacyjce.
Poprzednia akcja serwisowa nie dała rezultatów
Pomimo zmasowanej akcji serwisowej, NHTSA otrzymała 20 raportów sugerujących, że naprawy nie rozwiązały w pełni problemu, podał Quartz powołując się na doniesienia agencji Bloomberg. Raporty obejmują sześć incydentów, w których siedem osób zostało rannych, plus 12 innych incydentów związanych z wypadkiem lub pożarem.
Jakich modeli dotyczy śledztwo NHTSA?
Śledztwo obejmuje modele Ram 1500, 2500, 3500, 4500 i 5500, które mają dźwignie zmiany biegów zamontowane na kolumnie, gdzie sworzeń blokujący BTSI może się zaciąć i spowodować nieoczekiwane wysunięcie się ciężarówki z pozycji parkowania.Ten problem nie dotyczy obrotowej dźwigni zmiany biegów Ram.
Niebezpieczne półciężarówki
Jak zauważa Quartz, półciężarówka, która sama się toczy, jest niebezpieczna w każdej sytuacji, a jest to szczególnie niepokojące, jeśli silnik jest wyłączony, ponieważ hamulce nie zadziałałyby prawidłowo, aby ją zatrzymać.
NHTSA próbuje ustalić, dlaczego te incydenty z odjeżdżaniem nadal mają miejsce i czy istnieje inna przyczyna. Spółka macierzysta Ram, Stellantis, twierdzi, że współpracuje z organami regulacyjnymi w trakcie trwania śledztwa.
Dopóki nie zostanie znalezione trwałe rozwiązanie problemu właściciele pickupów Ram zagrożonych modeli i roczników proszeni są o korzystanie z hamulca postojowego, aby zminimalizować ryzyko nieoczekiwanego ruszenia pojazdu.
Źródło: Quartz