Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, w zeszłym roku rozpoczęła dochodzenie, którego celem jest ocena, czy X narusza ustawę o usługach cyfrowych (DSA), czyli akt prawny wymagający od firm Big Tech lepszej kontroli treści na swoich platformach.
Jak podaje CNBC, wstępne stanowisko organu, opublikowanego w piątek sugeruje, że X złamał zasady dotyczące „ciemnych wzorców”, przejrzystości reklam i dostępu do danych.
Czym są ciemne wzorce
Ciemne wzorce to zwodnicza taktyka mająca na celu nakłonienie ludzi do korzystania z określonych produktów i usług.
Komisja stwierdziła, że używanie przez X niebieskiego znacznika wyboru w przypadku zweryfikowanych kont nie jest zgodne z praktykami branżowymi, ponieważ każdy może subskrybować i uzyskać zweryfikowany status. Dodał, że istnieją dowody na to, że złośliwi aktorzy nadużywają zweryfikowanego statusu w celu oszukania użytkowników.
Przejrzystość reklamy pod lupą KE
Komisja oskarżyła również X o wprowadzenie elementów konstrukcyjnych i barier utrudniających przejrzystość reklamy i stwierdziła, że nie umożliwia badaczom dostępu do swoich danych publicznych, czego wymaga DSA.
X nie odpowiedział natychmiast na prośbę CNBC o komentarz.
Jeżeli stanowisko komisji się potwierdzi, X może zostać ukarana grzywną w wysokości do 6 proc. jego całkowitego rocznego obrotu.