Według wcześniejszych zapowiedzi, rząd miał powierzyć obsługę odsetek od obligacji na tarczę finansową dla MSP Polskiemu Funduszowi Rozwoju (PFR). Planowane było także wprowadzenie 2.0 pożyczki preferencyjnej dla dużych firm.

W ubiegłym tygodniu w trybie obiegowym przyjęte zostały m.in. uchwała Rady Ministrów zmieniająca program "Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm", uchwała nowelizująca "Tarczę finansową Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm" oraz uchwała wprowadzająca zmiany do "Tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm". Nowelizację tarcz zapowiadano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Wynikało z niego, że rząd planuje wprowadzenie Pożyczki Preferencyjnej 2.0 do istniejących już instrumentów wsparcia dużych przedsiębiorców.

Reklama

Informowano wówczas, że nowy instrument zakłada wsparcie przedsiębiorców, które odczuły negatywne skutki obostrzeń obowiązujących w okresie od 1 listopada 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r., poprzez udzielanie pożyczek preferencyjnych. Pożyczka Preferencyjna 2.0 jest wsparciem finansowym będącym pomocą publiczną, może być umorzona w maksymalnej wysokości do 75% jej wartości nominalnej.

Udzielanie wsparcia w tej formie zostało zatwierdzone przez Komisję Europejską decyzją o sygn. SA.62752. Decyzja w tej sprawie została podjęta przez Komisję w czerwcu br., a w Dzienniku Urzędowym UE została opublikowana 9 lipca br.

Podawano także, że do programu mają zostać wprowadzone zmiany związane z przyznaniem PFR możliwości obsługi odsetek od obligacji wyemitowanych przez PFR ze środków pochodzących z emisji obligacji, które nie zostały wydatkowane na wsparcie przedsiębiorców, a także doprecyzowujące zasady rozliczania wynagrodzenia należnego PFR, które wynikają z zakładanych zmian do umów zawartych pomiędzy Skarbem Państwa a PFR.

Także planowane zmiany w tarczach dla małych i średnich firm miały dotyczyć przejęcia przez PFR obsługi odsetek odsetek od obligacji, wyemitowanych przez Fundusz na wsparcie małych i średnich firm ze środków, pochodzących z emisji obligacji, które nie zostały wydatkowane na wsparcie przedsiębiorców.

W kwietniu 2020 r. PFR rozpoczął realizację rządowego programu tarczy finansowej 1.0 dla małych i średnich firm. W ramach programu, Fundusz udzielał finansowania przedsiębiorstwom, które zostały dotknięte skutkami pandemii COVID-19. Program realizowany był w oparciu o umowy łączące Skarb Państwa z PFR - regulujące zasady powierzenia PFR przez Skarb Państwa realizacji programu.

Podano także, że do obsługi odsetek od obligacji miałyby służyć środki, pochodzące z emisji, które nie zostały wydatkowane na wsparcie przedsiębiorców,.