Jak wyjaśnia Narodowy Bank Polski, dominującą część oszustw w transakcjach bezgotówkowych stanowiły przestępstwa typu CNP (Card Not Present - PAP), których pod względem liczby było 89 proc., a pod względem wartości 86 proc.

Transakcje typu Card Not Present to transakcje kartą niewymagające fizycznego użycia karty płatniczej, takie jak zamówienie pocztowe (Mail Order), zamówienie telefoniczne (Telephone Order) zamówienie internetowe (Internet Order). Transakcje te dokonywane są na podstawie danych podawanych przez klienta.

Z kolei z danych przekazanych przez agentów rozliczeniowych wynika, iż w czwartym kwartale 2020 r. odnotowano prawie 9,8 tys. operacji oszukańczych dokonanych kartami płatniczymi na blisko 3,5 mln zł, co w stosunku do poprzedniego kwartału oznacza wzrost liczby o 21,7 proc. i spadek wartości o 15,8 proc.

NBP wskazuje, że skala oszustw z użyciem kart płatniczych była nadal niewielka w porównaniu do całości obrotu kartami płatniczymi, stanowiąc - według danych z banków - tylko 0,004 proc. liczby i 0,007 proc. wartości wszystkich transakcji.

Reklama

“Warto podkreślić, iż wg ostatnich porównywalnych danych z 2018 r., Polska, osiągając wskaźniki oszustw na poziomie 0,005 proc. dla wartości i 0,002 proc. dla liczby transakcji była na 1 miejscu w rankingu najbardziej bezpiecznych pod tym kątem krajów” - informuje bank centralny.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski