Budowa zapory na granicy z Białorusią, która od tygodnia trwa równocześnie na czterech odcinkach, rozpoczęła się od wiercenia i betonowania w ziemi pali. Następnie zaplanowano montaż stalowych słupów i przęseł, które produkuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Na te elementy łącznie zużytych zostanie ponad 50 tysięcy ton stali.

W środę por. Michalska poinformowała PAP, że Straż Graniczna w tym tygodniu odbierze pierwszą partię słupów. Część z nich dotarła na place budowy już we wtorek. Łącznie w tej partii dostarczonych zostanie 2 tysiące sztuk. "W przyszłym tygodniu odbierzemy natomiast pierwszą partię stalowych przęseł. To również ponad 2 tysiące elementów" - dodała rzeczniczka SG.

"To wszystko będzie od razu dowożone na granicę i montowane. Partie po 2 tysiące elementów będziemy odbierać co tydzień" - wyjaśniła por. Michalska. Jak zaznaczyła, budowa odbywa się zgodnie z harmonogramem. Na początku marca będzie gotowa cała dokumentacja techniczna zapory.

Reklama

Konstrukcja stanie na 186 km granicy i będzie mieć 5,5 metrów wysokości. Na roboty budowalne, które wykonują firmy Budimex i konsorcjum Unibepu i Budrexu, zakontraktowano 644 mln zł, a na produkcję stalowych elementów, w tym 40 tysięcy sztuk przęseł - 589 mln zł. Razem daje to 1 mld 233 mln zł.

Oprócz bariery fizycznej na granicy powstanie też bariera elektroniczna, na którą składają się urządzenia takie jak kamery i czujniki ruchu. Pełnomocnik ds. budowy zapory Marek Chodkiewicz informował PAP, że ta bariera będzie dłuższa od bariery fizycznej, ponieważ zabezpieczy 202 kilometry granicy. Wstępnie miała powstać na odcinku o kilkadziesiąt kilometrów krótszym. Wtedy jej koszt szacowano na 115 mln zł. Ostatecznie będzie znany po wyborze wykonawcy. SG w ramach programu modernizacji planuje zbudować barierę elektroniczną na całej lądowej zewnętrznej granicy UE: z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Zapora ma kosztować łącznie 1,6 mld zł. Zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej inwestycja ta jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.