POMOC DORAŹNA

Do 10 tys. zł pomocy doraźnej może otrzymać rodzina, która została dotknięta powodzią:

- do 8 tys. zł z pomocy społecznej,

Reklama

- 2 tys. zł zasiłku powodziowego.

Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta. Lista Ośrodków Pomocy Społecznej z obszarów objętych powodzią dostępna jest TUTAJ.

Kiedy aplikować - Złóż wniosek nie później niż 30 dni od powodzi.

Więcej informacji - znajdziesz pod linkiem: https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych

ŚRODKI NA REMONT/ODBUDOWĘ BUDYNKÓW

Możesz wnioskować także o bezzwrotne środki na remont lub odbudowę uszkodzonych budynków:

- do 200 tys. zł na remont/odbudowę budynku mieszkalnego,

- do 100 tys. zł na remont/odbudowę budynków gospodarczych.

Środki zostaną wypłacone po weryfikacji spełnienia określonych kryteriów.

Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta. Lista Ośrodków Pomocy Społecznej z obszarów objętych powodzią dostępna jest pod linkiem: https://www.gov.pl/web/rodzina/lista-ops-powodz

Kiedy aplikować - Złóż wniosek nie później niż 30 dni od powodzi.

Więcej informacji - znajdziesz pod linkiem https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych

WSPARCIE DLA DZIECI

Formy wsparcia to:

- zasiłek losowy w wysokości 1000 zł,

- dofinansowanie do wyjazdu terapeutycznego w wysokości 1540 zł,

- wsparcie na organizację zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w wysokości 500 zł.

Kto jest uprawniony - Uczniowie i dzieci spełniający kryteria opisane pod linkiem: https://www.gov.pl/web/edukacja/pomoc-dla-poszkodowanych-w-wyniku-powodzi-i-zawieszenie-zajec-w-czesci-szkol-dotknietych-powodzia

Gdzie aplikować - W urzędzie gminy.

Kiedy aplikować - W terminie ustalonym przez urząd gminy.

Będzie potrzebne - Dokument potwierdzający przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie do 8000 zł.

DODATKOWA POMOC DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

Osoby z niepełnosprawnościami, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, mogą otrzymać zasiłek w ramach 2 modułów:

- jednorazowe świadczenie do 2000 zł na rehabilitację społeczną,

- jednorazowe świadczenie stanowiące rekompensatę poniesionych strat lub pokrycie kosztów przeprowadzenia naprawy sprzętu/urządzenia.

Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.

POMOC DLA STUDENTÓW

Możesz ubiegać się o przyznanie zapomogi w związku z trudną sytuacją życiową. Wysokość zapomogi jest ustalana przez uczelnię.

Gdzie aplikować - Złóż wniosek w swojej uczelni.

POMOC DLA KREDYTOBIORCÓW

Jeżeli posiadasz kredyt mieszkaniowy, a utraciłeś (choćby czasowo) możliwość korzystania z domu/mieszkania, będziesz mógł skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK).

FWK będzie spłacał Twoje raty przez 12 miesięcy (niezależnie od ich wysokości). Pomoc będzie bezzwrotna.

WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

Poszkodowani podatnicy mogą wnioskować o:

- rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z),

- umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M),

- odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych (wniosek TER-Z).,

Przedsiębiorcy mogą także skorzystać z:

- ulg stanowiących pomoc publiczną,

- ulg niebędących pomocą publiczną,

- pomocy de minimis.

Gdzie aplikować - We właściwym urzędzie skarbowym, poprzez stronę biznes.gov.pl lub przez konto w e-Urzędzie Skarbowym.

Więcej informacji - uzyskasz za pośrednictwem specjalnej infolinii Krajowej Administracji Skarbowej: 22 460 59 30 (czynne w godz. 8-18).

WSPARCIE DLA ROLNIKÓW

Jako producent rolny możesz ubiegać się o:

- ulgi w podatku rolnym,

- pomoc w opłatach składek KRUS,

- pomoc w opłatach na rzecz KOWR.

GORĄCY POSIŁEK I POMOC RZECZOWA

RARS dostarcza do dotkniętych powodzią miejsc najpotrzebniejsze artykuły - wodę, suchy prowiant, środki czystości. Wojsko przekazuje kontenery sypialne. Część gmin ze środków własnych oferuje gorący posiłek lub pomoc rzeczową, a także schronienie dla bezdomnych – oferowane w innej formie niż standardowe schroniska.

DODATKOWE WSPARCIE DLA PACJENTÓW

Jeśli potrzebujesz informacji na temat miejsc, gdzie możesz otrzymać pomoc medyczną, skorzystaj z całodobowej infolinii dla pacjentów: 800 190 590.

Pacjenci z obszarów dotkniętych powodzią mogą zgłosić się do każdego lekarza rodzinnego w Polsce.

POMOC PSYCHOLOGICZNA

Możesz skorzystać także z bezpłatnej pomocy psychologicznej:

Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym:

- tel. 800 70 2222 (linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),

- e-mail: porady@centrumwsparcia.pl,

- czat.

Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym:

- telefon zaufania 116 111 (linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),

- e-mail,

- czat.

Rodzice, uczniowie i nauczyciele mogą skorzystać ze wsparcia psychologów za pośrednictwem telefonicznej linii wsparcia uruchomionej przez MEN.