Wartość eksportu francuskich szampanów, win certyfikowanych jako AOC, koniaków i innych napojów spirytusowych wzrosła w 2022 r. o 10,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Nadwyżka handlowa w tym sektorze wyniosła 15,7 mld euro i była o ponad 10 proc. większa niż w 2021 r. Eksport francuskiego wina przyniósł 11,6 mld euro (wzrost o 10 proc.), a pozostałych alkoholi - 5,5 mld euro (wzrost o 11 proc.).

Nadwyżka handlowa wygenerowana przez branżę druga we francuskiej gospodarce

To niezwykły wynik, nadwyżka handlowa wygenerowana przez naszą branżę jest druga we francuskiej gospodarce, po sektorze lotniczym - podkreślił prezes FEVS Cesar Giron podczas konferencji prasowej towarzyszącej paryskim targom wina. FEVS zrzesza 550 firm odpowiadających za 85 proc. francuskiego eksportu wina i spirytualiów.

Reklama

Chociaż liczba sprzedanych butelek spadła o 3,8 proc., w tym o 6,6 proc. w sektorze wina, a ich cena wzrosła ze względu na wyższe koszty produkcji, wzrost wartości sprzedaży można częściowo tłumaczyć podniesieniem ceny końcowej trunków - zaznacza agencja AFP. Dodaje, że rekordowe wyniki branża osiągnęła w dużej mierze dzięki sprzedaży produktów o wysokiej wartości dodanej, takich jak szampan czy koniak.

Trzy czwarte naszego eksportu kierowane jest na rynki poza Unią Europejską, co powinno nas zachęcić do zdobywania nowych rynków i podpisywania umów dwustronnych - zaznaczył Giron.

Największym importerem francuskiego wina i spirytualiów pozostają USA, które odpowiadają za ponad jedną czwartą zagranicznej sprzedaży branży. W 2022 r. eksport na ten rynek wzrósł o 14 proc., osiągając wartość 4,7 mld euro, jednocześnie wolumen sprzedaży spadł o 5 proc.