"Tacy przewoźnicy kolejowi, jak PKP Cargo odczuwali na początku roku przede wszystkim skutki spadku zapotrzebowania na towary masowe, takie jak węgiel i materiały budowlane. Generalnie jednak styczeń oceniamy pozytywnie, bo nasza praca przewozowa była na mniej więcej podobnym poziomie, jak w styczniu 2020 roku. Natomiast cieszy nas wzrost r/r ładunków intermodalnych wożonych przez nasze pociągi. To jest wszak fundament, na którym budujemy przyszłość całej Grupy PKP Cargo" - powiedział prezes Czesław Warsewicz, cytowany w komunikacie.

Na sytuację sektora kolejowego wpływa kondycja polskiej gospodarki, a ta jest całkiem dobra. Wolumen produkcji przemysłowej w Polsce w styczniu 2021 roku zwiększył się o 0,9% r/r (wobec wzrostu o 11,2% r/r w grudniu 2020 roku). Początek roku nie przyniósł więc oznak hamowania dobrej koniunktury w przemyśle, a dane wskazują na wciąż bardzo korzystną sytuację rynkową, bez symptomów słabnięcia aktywności. Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu r/r w styczniu (pomimo wysokiej bazy odniesienia w styczniu 2020 roku oraz negatywnej relacji liczby dni roboczych) zanotowano w 15 spośród 34 działów przemysłu (m.in. w wydobywaniu węgla kamiennego i węgla brunatnego, w produkcji metali czy chemikaliów i wyrobów chemicznych), czytamy w komentarzu przewoźnika.

Reklama

Spadek produkcji sprzedanej przemysłu zanotowano jednak m.in. w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy naftowej. Produkcja budowlano-montażowa w styczniu obniżyła się o 10,0% r/r (wobec grudniowego wzrostu o 3,4% r/r). Dane z przełomu 2020 i 2021 roku wskazują jednak na ożywienie aktywności i lepszą koniunkturę w sektorze budownictwa (po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym). W warunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie (z uwagi na panujące warunki pogodowe) utrzymująca się w styczniu wysoka odporność przemysłu jest bardzo pozytywnym zwiastunem, podano także.

W styczniu 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce pozostawał nadal w lekkim trendzie wzrostowym r/r (wzrost rynku trzeci miesiąc z rzędu, przełamanie trendu spadkowego nastąpiło w listopadzie 2020 roku), a dynamika wzrostu przewozów ukształtowała się na poziomie +1,9% r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w styczniu 2021 roku 17,1 mln ton, tj. był o 0,3 mln ton większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie zmniejszył się względem poprzedniego miesiąca (-11,5% m/m, tj. o 2,2 mln ton). Wykonana w styczniu przez rynek praca przewozowa wzrosła r/r do poziomu 4,0 mld tkm (+6,2% r/r). Równocześnie odnotowano zmniejszenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (-11,1% m/m, tj. o 0,5 mld tkm), wymienia PKP Cargo w materiale.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2019 r. miała 4,78 mld zł skonsolidowanych przychodów.

(ISBnews)