Poprzednia decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o modernizacji autostrady A4 teraz jest rewidowana. Według nowych ustaleń nie będzie modernizacji autostrady A4, natomiast trasa pobiegnie po nowym śladzie na południe od istniejącej drogi A4, omijając Wrocław i węzeł bielański.
Półtora roku dyskusji o przebiegu A4 pod Wrocławiem
W 2023 roku GDDKiA zdecydowała się na modernizację istniejącej autostrady A4 koło Wrocławia. Plan inwestycji przewidywał poszerzenie istniejącej drogi o jeden pas ruchu w każdym kierunku oraz dobudowanie pasów awaryjnych. Jednak projekt nie spodobał się lokalnym władzom. Samorządowcy nie chcieli przebudowy starej drogi, tylko budowy nowej trasy w innym miejscu, co oddaliłoby ruch tranzytowy od Wrocławia. Władze miasta obawiały się, że realizacja projektu modernizacji starej trasy doprowadzi do paraliżu południowej części miasta. W ich ocenie przy takim wariancie natężenie ruchu na węźle bielańskim wzrosłoby o 270 procent. Swoje niezadowolenie z rozbudowy starej trasy wyrazili też mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, którzy obawiali się wzrostu natężenia ruchu i hałasu.
Ostatecznie argumenty lokalnych władz i mieszkańców przeważyły i teraz Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na zmianę planów i realizację nowej trasy.
Marszałek Dolnego Śląska, Paweł Gancarz powiedział w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", że analiza przeprowadzona w ministerstwie wykazała, że modernizacja starej autostrady A4 nie ma uzasadnienia.
Według nowych założeń nowa trasa ominie Wrocław od południa przez okolice Kobierzyc i Gniechowic i połączy się ze starą trasą A4 za Kątami Wrocławskimi.
Tak będzie wyglądał podwrocławski odcinek autostrady A4
Nowa A4 będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Według wstępnych założeń natężenie ruchy na A4 miało być na poziomie około 60 tys. pojazdów na godzinę, natomiast najnowsze prognozy wskazują na znacznie mniejszy ruch - około 120 tys. aut dziennie. Maksymalna dozwolona prędkość na tym odcinku ma być obniżona do 120 km/h.
Przebieg nowej trasy może być zbliżony do jednego z wariantów rozpatrywanych przez GDDKiA wcześniej (linia niebieska na mapie).
W optymistycznym wariancie zakończeniu inwestycji planowane jest na 2030 roku.
A co dalej ze starą A4? Według władz regionu najlepszym rozwiązaniem będzie jak odcinek starej autostrady A4 będzie użytkowany jako droga krajowa, przeznaczona dla ruchu lokalnego i dla kierowców zjeżdżających z A4 do Wrocławia.