"Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze szybkich kolei. Polska chce czerpać z tych doświadczeń" - powiedziało źródło informacji.

Koleje dużych prędkości (AVE) działają w Hiszpanii od 1992 r. Stanowią ponad 1/5 całej sieci kolejowej i osiągają prędkość do 300 km/h.

Wcześniej CPK rozpoczęło współpracę w zakresie doradztwa m.in z Wielką Brytanią i Koreą Południową. Prowadzi też warsztaty z kolejami francuskimi SNCF.

Program kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia. W ramach trzech etapów programu do końca 2034 r. powstanie 1789 km nowych linii kolejowych, w tym 850 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości pozwalających na prędkość maksymalną do 250 km/h, a których parametry geometryczne pozwolą na późniejsze podniesienie tej prędkości nawet 350 km/h, jeśli będzie taka potrzeba.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.

Tomasz Chaberko