Za wdrożenie Systemu Informacyjnego Obsługi Transportu Kolejowego (SITKol) odpowiedzialna jest spółka PKP Telekomunikacja Kolejowa. Wdrożenie i budowa systemu nie wynika z samej organizacji mistrzostw Euro 2012, ale z Decyzji Komisji Europejskiej K(2006)1187. Euro 2012 jest dodatkowym bodźcem do szybszego wdrożenia niektórych aplikacji jak np. portal przewozów pasażerskich. Docelowo system SITKol ma być rozwijany jako spójny system informacyjny obsługi uczestników transportu kolejowego w zakresie przewozu osób, bagażu i towarów, w zgodności z opisem podsystemów zawartym w Dyrektywie 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych. Realizacja projektu o wartości 3,6 mln euro współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej i rezerwy celowej budżetu państwa w proporcji 50/50 proc, w ramach programu TEN-T (Trans-European Networks for Transport). Dla umożliwienia pilotażowego wdrożenia Telekomunikacja Kolejowa sfinansowała ponadto przygotowanie niezbędnej infrastruktury telekomunikacyjnej i urządzeń zasilających umożliwiających wdrożenie projektu w wysokości ok. 0,8 mln euro.

Efekty wdrożenia

System SITKol ma umożliwiać m.in. poprawę jakości obsługi informacyjnej podróżujących koleją z zastosowaniem obecnie stosowanych i rozwijanych mediów komunikacyjnych (np. internet, telefonia komórkowa), a także obniżenie kosztów komunikowania się z klientami i partnerami w procesach przewozów kolejowych.
Reklama
Nowością będzie udostępnianie informacji o rzeczywistym biegu pociągu w porównaniu z planem, wraz z wizualizacją na mapach cyfrowych. Jedną z istotnych właściwości projektu będzie umożliwienie pozyskiwania danych z różnych źródeł. Podstawową cechą systemu ma być spójność informacyjna, która przełoży się na usprawnienie obsługi klienta, a także umożliwi monitorowanie tej obsługi z podziałem na grupy handlowe. System będzie zintegrowany z systemami informacyjnymi innych kolei (w zakresie UE) i innymi systemami transportowymi (np. komunikacją miejską).

Portal i porównywarka

SITKol, jako kompleksowy portal transportu kolejowego on-line, będzie służyć nie tylko podróżnym, ale także przewoźnikom towarów. Pozwoli także na gromadzenie treści o informacjach prawnych z innych serwisów, m.in. z Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego. W jego ramach znajdzie się portal przewozów towarowych, z prezentacją usług przewoźników towarowych, w tym porównywarka ofert przewoźników, baza ofert cenowych, możliwość wysyłania zapytań do przewoźników za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail lub formularza kontaktowego. Z kolei poprzez portal pasażerski użytkownik będzie mógł wyszukiwać pociągi i linie komunikacji miejskiej po numerze (wizualizacja pociągów z modułami GPS na mapie). Będzie także miał wgląd do informacji o historycznych i aktualnych opóźnieniach oraz punktualności pociągów. W portalu znajdzie się również baza ulg i promocji wraz z wyszukiwarką uwzględniającą ulgi ustawowe, oferty last minute, regionalne, czasowe oraz specjalne.

Plany rozwoju

W przyszłości powstanie również wyszukiwarka dla osób niepełnosprawnych uwzględniająca m.in. długość przejścia pieszo, rodzaj drogi (winda, schody itp.), rodzaj pojazdów, ilość czasu potrzebną na przesiadkę. Planowana jest także wirtualna mapa parkingów (w ramach programu park & ride). Wyszukiwarka połączeń wzbogacona będzie także o połączenia lotnicze i transport samochodowy z opcją porównywania cen i czynników ekologicznych. Użytkownik będzie mógł założyć własne konto, wprowadzić własne ustawienia, z dostępem do informacji różnymi kanałami np. e-mail, SMS.
Całkowite zakończenie rozwoju systemu SITKol w Polsce planowane jest do 2030 roku.
SITKOL JAKO SPÓJNY SYSTEM
Docelowo system SITKol ma być rozwijany jako spójny system informacyjny obsługi uczestników transportu kolejowego w zakresie przewozu osób, bagażu i towarów, w zgodności z opisem podsystemów – Dyrektywa 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 19 marca 2001r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych. Jedną z istotnych właściwości projektu będzie umożliwienie pozyskiwania danych z różnych źródeł, poprzez utworzenie interfejsów do systemów użytkowanych przez spółki Grupy PKP oraz podmiotów zewnętrznych.
CO SKŁADA SIĘ NA SITKOL
kssi: Kolejowy Stacyjny System Informacyjny
mti: Multimedialny Terminal Interaktywny zapewniający kompleksowa informację,
panp: doradztwo w planowaniu podróży
slim/slop: zintegrowany system lokalizacji pociągów
tutaj można śledzić rozwój systemu: www.rozklad.sitkol.pl lub www.sitkol.pl
RODZAJE PORTALI W RAMACH SITKOL
Portal Transportu Kolejowego (PTK) – treści o informacjach prawnych z innych serwisów, m.in. z Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego
Portal Przewozów Towarowych (PPT) – prezentacja usług przewoźników towarowych porównywarka ofert przewoźników, baza ofert cenowych, możliwość wysyłania zapytań do przewoźników za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail lub formularza kontaktowego
Portal Przewozów Pasażerskich (PPP) – internetowe i mobilne planowanie podróży koleją oraz środkami komunikacji miejskiej tzw. planp, dzięki któremu dostępne będą:
● rozkłady jazdy pociągów / środków komunikacji miejskiej dla poszczególnych stacji / przystanków
● wyszukiwanie pociągów / linii komunikacji miejskiej po numerze
● informacje o historycznych i aktualnych opóźnieniach i punktualności pociągów
● informacje o połączeniach, stacjach i pociągach poprzez Gadu-Gadu
● baza ulg i promocji wraz z wyszukiwarką uwzględniającą ulgi ustawowe, oferty last minute, regionalne, czasowe oraz specjalne
planp2go – rozkład na komórkę – mobilne wyszukiwanie połączeń dostępne przez przeglądarkę WAP na telefonie komórkowym pod adresem: mobile.sitkol.pl
SITKol nawigator – aplikacja JAVA dla telefonów komórkowych = mobilny system zintegrowanej nawigacji transportu publicznego pod adresem: h2g.sitkol.pl